منا آذری

ساخت وبلاگ

 

صمیمیت بین خواهر و برادر، راه های بهبود رابطه خواهر و برادر

صمیمیت خواهر و برادر در بسیاری از خانواده ها مورد توجه بوده و برای این که این صمیمیت در میان آن ها نقش بندد باید هر کدام از اعضای خانواده تلاش کنند.

روابط خواهر و برادر  نقش مهمی در رفتارهای ضد اجتماعی و اجتماع پسند کودکان و برخی ابعاد شخصیت، هوش و پیشرفت آن ها دارد. سازگاری خواهر و برادرها و کنار آمدن با یکدیگر باعث می شود تا احساس امنیت به دیگران انتقال داده شود.

صمیمیت بین خواهر و برادر

کودکان در روابط تنگاتنگ و صمیمی خود با خواهر و برادرشان مهارت های اجتماعی و شناختی را کسب می کنند، بسیار مهم است تا بین آن ها روابط صمیمانه وجود داشته باشد.

در ادامه این مقاله عوامل موثر بر صمیمیت بین خواهران و برادران، نقش والدین در ایجاد صمیمیت و راه های افزایش صمیمیت بین فرزندان را بیان می کنیم، هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره تخصصی کمک بگیرید تا به کاهش های تنش ها میان فرزندان خود کمک کنید.

صمیمیت بین خواهر و برادر –  چرا خواهر برادرها با هم دعوا می کنند؟

برخی از عوامل بر روی روابط صمیمانه خواهر و برادر تاثیر می گذارد و آن ها را بهتر می کند، به طور مثال اگر فاصله سنی میان فرزندان بیش از چهار سال باشد احتمال صمیمیت در میان آن ها بیشتر است. هم چنین روابط دو خواهر و یا دو برادر دارای صمیمیت بیشتری نسبت به روابط خواهر برادری است.

برخی از عوامل باعث به وجود آمدن نقش مثبت و نقش منفی در کیفیت روابط خواهر و برادر دارند، که در ادامه این مقاله پررنگ ترین عوامل تاثیرگذار بر صمیمیت خواهر برادر را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. برخورد متفاوت والدین با هر یک از فرزندان

اکثر پدر و مادرها اعتقاد دارند که با فرزندانشان، رفتارهای یکسانی دارند، اما در حقیقت به دلیل تفاوت هایی که کودکان با یکدیگر دارند ( سن، جنسیت، خلق و غیره) والدین رفتار یکسانی با فرزندانشان ندارند.

در صورتی که والدین دو فرزند هم سن داشته باشند ممکن است تا حد زیادی رفتارهای آن ها یکسان باشد در غیر این صورت احتمال یکسان بودن رفتارهای والدین کاهش می یابد.

برای مثال مادری که با فرزند کوچکتر خود مهربان تر است و بر روی رفتار و اعمال او کنترل بیشتری دارد، در این صورت خواهر و برادرهای بزرگتر حساس می شوند و احساس بی ارزشی می کنند.

زمانی که کودک برخورد متفاوت والدین و فرق گذاشتن بین فرزندان را به دلیل بی توجهی والدین و دوست داشتنی نبودن خودش بداند در این حالت اختلاف در میان خواهر و برادر بیشتر می شود، در حالی که پدر و مادر ها اگر با همه بچه های خود مهربان باشند و به آن ها رسیدگی کنند اختلاف میان خواهر و برادر به شدت کاهش می یابد.

  1. خواهر برادر، خلق و خوی بچه ها

هر کودکی خلق و خوی منحصر به فرد خودش را دارد، کودکانی که رفتارهای هیجانی دارند و میزان تحرک و رفتارهای تکانشی آن ها بالا است روابط منفی تری با خواهر و برادرشان خواهند داشت.

بر اساس مشاهدات انجام شده، خصوصیات فرزند اول تعیین کننده حال و هوای روابط دیگر خواهر و برادران خواهد بود. خلق و خوی بد فرزند اول بر روی فرزندان دیگر اثر می گذارد بدون آن که به خلق و خوی فرزندان کوچک تر توجه شود که چگونه بوده است.

  1. کیفیت رابطه زن و مرد

میان مشکلات روابط زناشویی و افزایش اختلافات خواهر و برادرها رابطه ای وجود دارد.

زمانی که والدین با یکدیگر دعوا می کنند باعث به وجود آمدن اضطراب در میان فرزندان شده و برخورد و تنش ارتباطی میان فرزندان بیشتر می شود. در صورتی که صمیمیت در میان زوجین وجود داشته باشد تضمینی بر وجود صمیمیت در میان اعضای خانواده و فرزندان می باشد.

  1. وسایل و مکان مشترک

صمیمیت بین خواهر و برادر

در صورتی که خواهر و برادر اتاق و وسایل های مشترکی داشته باشند باعث دعوا و جر و بحث در میان فرزندان می شود و زمانی که هر دو آن ها بخواهند از یک وسیله در یک زمان استفاده کنند، دعوا و جر و بحث شروع می شود.

اگر به هر دلیل آن وسیله خراب شد دعوای بزرگی در میان آن ها به وجود می آید. هم چنین بچه ها سعی دارند تا برای خودشان حریم شخصی و مستقلی داشته باشند و اگر به صورت طولانی اتاق مشترکی داشته باشند باعث جنگ و دعوا در میان آن ها می شود.

  1. خواهر برادر، تفاوت سنی

در صورتی که تفاوت سنی فرزندان بسیار زیاد باشد به دلیل تفاوت در آزادی فرزندان در خانواده و محدودیت هایشان با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شوند.

به طور مثال فرزند بزرگ شما می تواند به تنهایی از خانه بیرون برود و با دوستانش بازی کند اما فرزند کوچک تان این اجازه را ندارد و این محدودیت ها را نمی تواند به درستی درک کند در نتیجه این مسئله باعث وجود اختلاف و جر و بحث در میان خواهر و برادر می شود.

  1. رقابت طلبی

توجه و تحسین والدین یک وسیله بسیار خوشایند برای فرزندان می باشد اما در برخی از مواقع همین تشویق کودکان باعث اختلاف فرزندان می شود.

فرزندان برای این که به والدین شان ثابت کنند که باهوش تر و باارزش تر از دیگری هستند با یکدیگر به جر و بحث و دعوا می پردازند به همین دلیل والدین باید نسبت به تعریف و تمجید فرزندشان مراقب باشند و سعی کنند به یک اندازه از فرزندشان تعریف کنند.

نقش والدین در ایجاد صمیمیت بین خواهر و برادر

  1. والدین باید کودکان را تشویق کنند تا به خواهر و برادر خود احترام بگذارند، نباید بی احترامی و رفتارهای آسیب زای بین فرزندان را تحمل کنند، باید به فرزندشان احترام بگذارند تا این طریق احترام گذاری را به آن ها یاد دهند و این نگرش را به آن ها انتقال دهند.
  2. برای هر کدام از فرزندان وقت کافی بگذرانید و سعی کنید به فعالیت های مورد علاقه آن ها بپردازید، با این کار نه تنها صمیمیت با فرزندان را تقویت می کنید بلکه رقابت میان خواهر و برادران را از بین می برید. هم چنین توجه داشته باشید که تبعیض میان فرزندان عامل دشمنی در میان آن ها می شود. والدین باید سعی کنند برای هر کدام از آن ها به طور جداگانه وقت بگذرانند تا احساس مورد توجه و مهم بودن را به تک تک فرزندان خود بدهند.
  3. آزادی در خانواده باعث می شود تا کودکان در خانه فرصت اظهارنظر داشته باشند شما باید به کودکتان فرصت بدهید تا بتواند آزادانه حرف هایش را بزند و به او اجازه دهید تا نظراتش را هر چند پیش پا افتاده بیان کند، بدون آن که نگران قضاوت شدن باشد.
  4. به فرزندان تان یاد بدهید که اختلاف نظر طبیعی می باشد و برای این که با یکدیگر به نتیجه برسند نیاز به مذاکره دارند . اگر میان فرزندان دعوایی پیش آمد باید وقفه ای بیندازید و از خواهر و برادر بخواهید تا نفس عمیقی بکشند و مدتی از یکدیگر فاصله بگیرند. هم چنین از آن ها بخواهید تا خواسته هایشان را بیان کنند و سعی کنند اختلاف نظرشان را با آرامش حل نمایند.
  5. سعی کنید از قبل برای مسائل قابل پیش بینی قوانینی را در نظر بگیرید و در زمانی که میان فرزندان جر و بحث و کشمکش به وجود آمد قوانین را به آن ها یادآوری کنید و از آن ها بخواهید تا نسبت به این قوانین پایبند باشند و به آن احترام بگذارند.

راه های افزایش صمیمیت بین خواهر و برادر

اگر رابطه خودتان با خواهر و برادرتان صمیمی باشد می توانید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید، در این صورت علاوه بر داشتن یک حامی، راه را برای داشتن یک خانواده سالم هموارتر کرده اید. به نکات زیر توجه کنید:

  1. هرگز پشت سر اعضای خانواده تان بدگویی نکنید به خصوص زمانی که با دوستانتان هستید نسبت به اعضای خانواده و خواهر و برادر بزرگترتان بد نگویید.
  2. اگر ازدواج کرده اید و یا جدا از یکدیگر زندگی می کنید سعی کنید با یکدیگر صمیمی برخورد کنید و روابط رسمی را کنار بگذارید.
  3. خوب صحبت کردن را یاد بگیرید و سعی کنید با زبان مناسب و لحن خوب از یکدیگر انتقاد کنید. اما در مورد انتقادات به خصوص در ارتباط با خواهر و برادر بزرگتر سعی کنید انعطاف پذیری بالاتری داشته باشید و او را مورد سرزنش و نصیحت قرار ندهید.
  4. تفاوت عقیده در هر خانواده ای وجود دارد و این امر در میان اعضای خانواده بسیار طبیعی می باشد در صورتی که شما با خواهر و برادرتان تفاوت دیدگاه دارید سعی کنید با آن ها بحث نکنید و احترام یکدیگر را نگه دارید.
  5. با انجام کارهایی هر چند کوچک یکدیگر را خوشحال کنید و به بهانه های مختلف برای شاد کردن یکدیگر به هم هدیه دهید. دادن هدیه یا صرف غذا در کنار هم بیرون از خانه می تواند روابط شما را صمیمانه تر کند. هم چنین به خواهر و برادر خود نشان دهید از خوشحالی آن ها خوشحال هستید و از ناراحتی آن ها غمگین می شوید.
  6. با خواهر و برادرتان صادقانه برخورد کنید و سعی کنید با آن ها رابطه واقعی و حقیقی داشته باشید و نشان دهید از دیدنشان خوشحال می شوید و چقدر برای شما ارزشمند هستند و دوستشان دارید. در صورتی که با خواهر و برادر خود روابط صمیمانه ای داشته باشید می توانید روابط میان فرزندانتان را بهبود بخشید و خانواده سالمی را برای خود تشکیل دهید. این امور باعث ایجاد صمیمیت در خانواده می شود و خشونت و اختلاف میان اعضای خانواده را به شدت کاهش می دهد.

منبع : صمیمیت بین خواهر و برادر | راه های بهبود رابطه خواهر و برادر

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 190 تاريخ : شنبه 21 اسفند 1400 ساعت: 15:25

 

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) علائم و نحوه درمان

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست؟ در زندگی روزمره ممکن است با حوادث طاقت فرسا، ترسناک و خارج از کنترل رو به رو شوید. اختلالات هیجانی که بعد از حملات و جراحت جسمانی (به خصوص تجاوز)، تصادف، حوادث طبیعی یا فقدان و سوگ ناگهانی عزیزان تجربه می کنید. به آن ها اختلال استرس پس از ضربه گفته می شود.

البته همه افراد در این شرایط مشابه ممکن است با اختلال استرس پس از سانحه رو به رو نشوند، در صورتی که فشار روانی به وجود آمده از این اتفاقات بیش از اندازه باشد و نتوانید به خوبی با آن ها مقابله کنید این آسیب پدید می آید.

پیامدهایی که به خاطر این اختلال به وجود می آید آنقدر جدی هستند که سازگاری اجتماعی و عملکردی تان را با اختلالاتی رو به رو می کند در نتیجه تشخیص به موقع و درمان بیماری کمک می کند تا هر چه سریع تر به روند عادی زندگی تان برگردید.

در ادامه این مقاله به بررسی استرس پس از آسیب، علائم، علل و راهکارهای درمانی آن می پردازیم.

اختلال استرس پس از سانحه PTSD

در صورتی که حوادث آسیب زننده ای را تجربه می کنید احساسات ناراحت کننده عمیقی به سراغ شما می آید و در این شرایط اگر راهکاری برای رو به رو شدن با این احساسات نداشته باشید ممکن است تاثیرات منفی درازمدتی به صورت اختلال استرس پس از آسیب بر جای بگذارد.

استرس پس از سانحه یک نوع اختلال روانی می باشد که به خاطر عوامل استرس زا به وجود می آید.

گاهی ممکن است شما به خاطر بروز حادثه یا دیدن صحنه ای یک عارضه روحی دردناکی را تجربه کنید و تا مدتی دچار مشکلاتی شوید و با گذشت زمان کم کم سلامتی خودتان را به دست آورید اما در برخی از اوقات عارضه های دردناک بیش از یک ماه طول می کشد که ممکن است شما را با این اختلال رو به رو کند.

هم چنین عوامل و سوانح استرس زا به گونه های مختلفی به وجود می آید که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • شخص رویداد استرس زا را به طور مستقیم تجربه می کند.
  • فرد رویداد استرس زایی که برای دیگران به وجود آمده است را به طور مستقیم مشاهده می کند.
  • شخص از رویداد آسیب زا و استرس زایی که برای یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیکش ایجاد شده است آگاه می شود.
  • قربانی بارها یا به شدت در معرض جزئیات ناراحت کننده رویدادهای آسیب زا قرار می گیرد، به عنوان مثال نخستین کسانی که به محل حادثه می روند دچار این اختلال ها می شوند به عنوان مثال کسانی که جنازه ها و بقای انسانی را جمع آوری می کنند.

علائم استرس پس از سانحه

به طور کلی علائم این اختلال به ۴ دسته تقسیم می شوند که می توان به مواردی مانند خاطرات سرزده، پرهیز از سانحه، تغییرات منفی در حالات و افکار و تغییر در واکنش های فیزیکی و احساسی اشاره نمود.

فردی که دچار آسیب استرس بعد از سانحه می شود در بسیاری از موارد علائم استرس را به صورت زیر تجربه می کند:

  • نفوذ افکار یا خاطرات تکراری، مزاحم و ناخواسته مربوط به رویداد آسیب زا
  • کابوس های تکراری و آزاردهنده که در آن ها، محتوا یا احساسات موجود در رویا با رویدادهای آسیب زا در ارتباط هستند.
  • واکنش هایی مانند فلش بک یا تجدید خاطره، که در آن ها فرد طوری احساس یا عمل می کند که انگار رویدادهای آسیب زا دوباره در حال رخ دادن هستند.
  • شخص از خاطرات، افکار یا احساساتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با رویدادهای آسیب زا در ارتباط هستند اجتناب می کند.
  • بیمار همیشه در حالت هیجانات منفی مانند ترس، وحشت، خشم، احساس عذاب وجدان و احساس گناه قرار دارد.
  • از علاقه فرد به کارهای مهم زندگی یا میزان مشارکتش در آن ها به شدت کاسته شده است.
  • شخص زودرنج است و ناگهان با کوچکترین تحریکی از خشم منفجر می شود.
  • بی احتیاطی، رفتارهای پر خطر و خود تخریب گر در قربانی دیده می شود.

عوارض موثر در بروز اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از ضربه، آسیب روانی می باشد که یک موقعیت یا اتفاق آشکار ساز برای آن وجود دارد، یعنی فرد زمانی که با مشکلی رو به رو می شود و ضربه روحی را تحمل می کند به این اختلال مبتلا می شود، برخی از افراد در شرایط مشابه سازگاری و انعطاف بیشتری دارند.

در مباحث سبب شناسی اختلال استرس پس از آسیب، مباحثی مانند زیست شناختی، اجتماعی و روان شناختی کاربرد دارد، مواردی مانند سابقه خانوادگی اضطراب باعث آسیب پذیری فرد از نظر زیست شناسی می شود.

بی ثباتی هایی که در محیط خانواده به وجود می آید این باور را در شما ایجاد می کند که دنیای جای خطرناک و غیر قابل کنترلی می باشد که باعث بروز این اختلال می شود و در به وجود آمدن این اختلال موثر است.

در سطح اجتماعی باید به دریافت حمایت اجتماعی از طرف خانواده، دوستان و دیگران ارگان های اجتماعی بپردازید و این موارد نقش عامل محافظتی هستند در نتیجه عدم دریافت حمایت کافی باعث به وجود آمدن اختلالاتی در فرد می شود.

در زمینه روان شناختی عامل فشار یا همان استرسورها می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشند، در کنار این مسئله پژوهشگران اعلام کرده اند که تجربیات آسیب زا می تواند تغییراتی در مغز فرد ایجاد کند و در قسمت هیپوکامپ که مسئول تحکیم بخشیدن به حافظه است این اتفاق رخ می دهد.

اختلالات همایند با اختلال استرس پس از آسیب

اختلال استرس پس از ضربه در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد به اختلالی مزمن تبدیل می شود که با آسیب های زیادی از جمله آسیب های روانی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی دیگر و سوء مصرف مواد و غیره همراه می باشد.

این اختلال شبیه اختلال استرس حاد می باشد به جز این که علائم اختلال استرس حاد زودتر از PTSD و در ظرف چهار هفته پس از واقعه پیدا می شود و به مدت ۲ روز یا چهار روز طول می کشد، در صورتی که علائم این اختلال پس از ۴ هفته طول بکشد تشخیص اختلال پس از سانحه داده می شود.

درمان اختلال استرس پس از سانحه

برای درمان استرس پس از سانحه می توان از روش های دارودرمانی و روان درمانی استفاده کرد، در این شرایط مشاوره کنترل استرس به شما کمک می کند تا بهترین روش درمانی را در پیش بگیرید، در ادامه این مقاله به توضیح رایج ترین درمان ها می پردازیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

دارو درمانی

گروهی از داروهای ضد افسردگی که برای درمان اختلال استرس پس از سانحه مورد استفاده قرار می گیرد شامل مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRlS) نظیر سرترالین و پاروکستین می باشد که به دلیل کارایی بیشتر، قابل تحمل بودن و بی خطر بودنشان مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) علائم و نحوه درمان

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 438 تاريخ : شنبه 14 اسفند 1400 ساعت: 19:17

 

درک اعتیاد

اعتیاد چیست؟

اعتیاد شامل میل شدید به چیزی، از دست دادن کنترل استفاده و مصرف آن بدون توجه به پیامدهای نامطلوبش است. اعتیاد مغز را تغییر می دهد، در ابتدا لذت بخش است ولی درنهایت محرک های یادگیری و انگیزه را از بین می برد. اگرچه ترک اعتیاد سخت است، اما شدنی است.

چه چیزی باعث اعتیاد می شود؟

کلمه “اعتیاد” از یک اصطلاح لاتین به معنای “برده شده ” یا “مجبور به” گرفته شده است.

اعتیاد تأثیر طولانی و قدرتمندی بر مغز می گذارد که به سه طریق ظاهر می شود: میل به اعتیاد، از دست دادن کنترل استفاده و مصرف آن علی رغم پیامدهای نامطلوبش.

در گذشته، کارشناسان معتقد بودند که فقط الکل و داروهای قوی می‌توانند باعث اعتیاد شوند. با این حال، فناوری‌های تصویربرداری عصبی و تحقیقات جدیدتر نشان داده‌اند که برخی از فعالیت‌های لذت‌بخش، مانند قمار، خرید، و رابطه جنسی نیز می‌توانند مغز را تحت تأثیر قرار دهند.

اگرچه کتابچه راهنمای تشخیصی استاندارد ایالات متحده (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسخه چهارم یا DSM-IV) اعتیادهای متعددی را توصیف می کند که هر کدام به یک ماده یا فعالیت خاص مرتبط هستند، اتفاق نظر وجود دارد که این موارد ممکن است بیانگر چندین عبارات یک مغز مشترک باشند.

شروع اعتیاد

هیچ کس با قصد اعتیاد شروع نمی کند، اما بسیاری از مردم در دام آن گرفتار می شوند. آخرین آمار دولتی را در نظر بگیرید:

  • نزدیک به ۲۳ میلیون آمریکایی تقریباً یک نفر از هر ۱۰ به الکل یا مواد مخدر دیگر معتاد هستند.
  • بیش از دو سوم افراد معتاد، به الکل اعتیاد دارند.
  • سه داروی اصلی که باعث اعتیاد می شوند عبارتند از: ماری جوانا، مسکن های مخدر (مخدر) و کوکائین.

در دهه ۱۹۳۰، زمانی که محققان برای اولین بار شروع به تحقیق در مورد عوامل ایجاد کننده رفتار اعتیاد آور کردند، آنها بر این باور بودند که افرادی که معتاد می شوند به نوعی از نظر اخلاقی دارای نقص یا فاقد قدرت اراده هستند. آن ها فکر می کردند که غلبه بر اعتیاد شامل مجازات افراد معتاد یا تشویق آن ها به عزم اراده برای ترک است.

دیدگاه علمی از آن زمان تغییر کرده است.

امروزه ما اعتیاد را به عنوان یک بیماری می شناسیم که ساختار و عملکرد مغز را تغییر می دهد.

همانطور که بیماری قلبی عروقی به قلب آسیب می رساند و دیابت به لوزالمعده آسیب می رساند، اعتیاد نیز مغز را نابود می کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که مغز یک سری تغییرات را پشت سر می‌گذارد، که با لذت شروع می‌شود و با حرکت به سمت رفتار اجباری پایان می‌یابد.

اصل لذت

مغز همه لذت‌ها را به یک شکل ثبت می‌کند، چه از یک داروی روان‌گردان سرچشمه بگیرد، چه پاداش پولی، رابطه جنسی یا یک وعده غذایی رضایت‌بخش.

در مغز، لذت نشانه مشخصی دارد:آزاد شدن دوپامین در هسته اکومبنس (مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی که در زیر قشر مغز قرار دارند) به قدری با لذت مرتبط است که دانشمندان مغز و اعصاب از این منطقه به عنوان مرکز لذت مغز یاد می کنند.

تمام مواد مخدر، از نیکوتین گرفته تا هروئین، باعث افزایش شدید دوپامین در هسته اکومبنس می شوند. احتمال اینکه استفاده از یک دارو یا حضور در یک جلسه منجر به اعتیاد شود، مستقیماً با سرعت انتشار دوپامین، شدت انتشار و قابلیت آزادسازی آن مرتبط است.

حتی مصرف یک دارو از طریق روش های مختلف تجویز بر میزان احتمال اعتیاد آن تأثیر می گذارد. برای مثال، سیگار کشیدن یا تزریق داخل وریدی دارو، برخلاف بلعیدن آن به عنوان یک قرص دوپامین سریع‌تر و قوی‌تری تولید می‌کند و به احتمال زیاد منجر به سوء مصرف دارو می‌شود.

مرکز پاداش مغز

داروهای اعتیاد آور با پر کردن دوپامین به هسته اکومبنس، میانبری برای سیستم پاداش مغز ایجاد می کنند. هیپوکامپ این حس سریع رضایت را در ذهن ایجاد می کند و آمیگدال یک پاسخ شرطی به محرک های خاص ایجاد می کند.

فرآیند یادگیری

دانشمندان زمانی بر این باور بودند که تجربه لذت به تنهایی برای تشویق افراد به یک ماده یا فعالیت اعتیادآور کافی است. اما تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که وضعیت پیچیده تر است. دوپامین نه تنها باعث ایجاد لذت می شود، بلکه در یادگیری و حافظه نیز نقش دارد. دو عنصر کلیدی در گذر از دوست داشتن چیزی و معتاد شدن به آن.

بر اساس تئوری فعلی در مورد اعتیاد، دوپامین با یک انتقال دهنده عصبی دیگر، گلوتامات، ارتباط برقرار می کند تا سیستم یادگیری را تحت کنترل درآورد. این سیستم نقش مهمی در حفظ زندگی دارد زیرا فعالیت های مورد نیاز برای بقای انسان (مانند غذا خوردن و رابطه جنسی) را با لذت و پاداش پیوند می دهد.

 

قرار گرفتن مکرر در معرض یک ماده یا رفتار اعتیاد آور باعث می شود که سلول های عصبی در هسته اکومبنس و قشر جلوی مغز (ناحیه ای از مغز که در برنامه ریزی و اجرای وظایف نقش دارد) ما را به سمت آن سوق دهد. این فرآیند ما را برمی انگیزد تا برای لذت اقدام کنیم.

منبع : درک اعتیاد

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 94 تاريخ : شنبه 14 اسفند 1400 ساعت: 19:15

 

خصوصیات یک دختر کاریزماتیک

زمانی که فردی وارد جمع می شود و توجه دیگران را به خود جلب می کند، دیگران دوست دارند با او هم کلام شوند و ناخودآگاه جذب آن فرد شده و با او موافقت می کنند، در آن صورت به آن فرد کاریزماتیک می گوییم.

اما باورهای غلط و تبلیغات اشتباه باعث شده است تا دیگران تعبیر اشتباهی از خصوصیات یک دختر کاریزماتیک داشته باشند و در ظاهر فرد به دنبال کاریزما می گردند.

در این مقاله خصوصیات یک دختر کاریزماتیک را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم باورهای اشتباهی که در مورد آن ها وجود دارد را کنار بگذاریم.

دختر کاریزماتیک – تعریف کاریزما در زنان

بر اساس مطلبی که بیان شد امروزه خصوصیات دختر کاریزماتیک وابسته به ویژگی های ظاهری او شده است. به طور مثال آن فرد چه چشم های جذابی و زیبایی دارد، چقدر هیکلش زیباست، موهایش مثل ابریشم است، اگر چه این ویژگی ها می تواند افراد را به خود جذب کند، اما در این مقاله با بیان یک سوال وارد بحث می شویم:

تا به حال پیش آمده با فردی آشنا شوید که استاندارد های زیبایی را از نظر خیلی از افراد نداشته باشد، زیرا نظر افراد در مورد زیبایی متفاوت است اما زمانی این شخص وارد جمع می شود و صحبت می کند همه افراد سکوت می کنند و جذب شخصیتش می شوند؟

به احتمال زیاد در طول زندگی با این چنین شخصی در ارتباط بوده اید.

با توجه به این موضوع متوجه می شویم که کاریزماتیک بودن به ویژگی های ظاهری و زیبایی صورت ربطی ندارد بلکه امری درونی می باشد که علاوه بر جذاب بودن می تواند شما را به فردی الهام بخش تبدیل کند.

در این جایی سوالی پیش می آید، پس این همه دختر زیبا که دیگران را به خود جذب می کنند چه؟ این سوال باعث می شود تا به بررسی موضوع زیر بپردازیم.

ارتباط کاریزکا با جذابیت ظاهری

اگر چه ویژگی ظاهری تا حدی باعث جذب اولیه اطرافیان می شود اما توجه داشته باشید که این نوع جذابیت هیچ ربطی به کاریزماتیک بودن ندارد.

این موضوعی را با مثالی بیان می کنم.

یک روز با دوستانم قرار دیدار داشتم و قرار بودن به جمع ما ۳ نفر عضو جدید وارد شوند که تا به حال آن ها را ندیده بودم و هیچ چیز درباره شان نشنیده بودم، روز دیدار که رسید ما دور هم جمع شدیم و یکی از دخترها واقعا زیبا بود و همه استاندارد های زیبایی را داشت.

به طوری که آدم از نگاه کردن به او لذت می برد، اما این احساس تا زمانی بود که او شروع به صحبت کردن نکرده بود، زمانی که او شروع به حرف زدن کرد تمام احساساتی که به وجود آورده بود به یک باره فرو ریخت و از بین رفت.

چرا این اتفاق افتاد؟

چون کاریزما به هیچ عنوان در ظاهر انسان وجود ندارد، و چیزی درونی است که می تواند اثر خارجی داشته باشد و یک انرژی بسیار قوی می باشد که دیگران قادر نیستند در برابر آن مقاومتی داشته باشند.

جذابیت ظاهری تنها در چند دقیقه اول تاثیر گذار است اما چیزی که باعث می شود شما برای همیشه جذاب باشید و جذابیتی لامتناهی در شما به وجود می آورد کاریزما و کاریزماتیک بودن شما می باشد.

 
 

ویژگی های اصلی یک دخترکاریزماتیک

برای این که به دختر کاریزماتیک تبدیل شوید باید با ویژگی ها آن آشنا شوید و آن ها را تمرین کنید در این مقاله این ویژگی ها بیان شده است.

  1. به دیگران حس ارزشمند بودن بدهید

افرادی که علایق شما را به یاد دارند، یادشان هست که شما غذای تند دوست ندارید و سعی می کنند ویژگی های مثبت تان را گوشزد کنند، در انجام کارها شما را تشویق می کنند و این باور را در شما ایجاد می کنند که توانایی انجام هر کاری را دارید و حس ارزشمند بودن را در شما به وجود می آورند تا چه حد برای شما جذاب هستند؟

می توانم به جرات  بگویم ، اولین فردی که در جمع نزدیک او می شوید و دوست دارید انرژی مثبت از او دریافت کنید این شخص می باشد، زیرا این شخص بدون هیچ چشم داشتی چیزهایی که شما می خواهید را در اختیارتان قرار می دهد.

در این حالت انسان ها جذب کسانی می شوند که به آن ها توجه می کنند و به جزئی ترین ویژگی هایشان اهمیت می دهند، در نتیجه بر اساس این مطلب در می یابیم که یکی از ویژگی های دختر کاریزماتیک دادن حس ارزشمندی به دیگران می باشد.

  1. در مواقعی که احساسات درگیر هست، عاقلانه رفتار می کند.

یکی از ویژگی های دختر کاریزماتیک داشتن رفتار عاقلانه می باشد، زیرا او می داند نسبت به احساسات خود و دیگران در شرایط خاص، چه واکنشی نشان دهد.

زمانی که کلمه احساس را بیان می کنیم ممکن است ذهن تان به سمت احساسات عاشقانه که با شریک عاطفی تان داشته اید برود اما در این مطلب منظور کلی است و شامل کلیه روابط با خانواده، دوست، غریبه ها و شریک عاطفی تان می شود.

فرقی نمی کند در چه شریطی و با چه کسی این موقعیت برای شما پیش می آید، به هر حال شما باید آموزش ببینید تا بتوانید احساسات خود را برای لحظه ای کوتاه هم شده کنار بگذارید و تصمیم عاقلانه و درستی در این خصوص بگیرید.

همانطور که گفته شد باید نسبت به احساسات خود و دیگران توجه داشته باشید، اما چطور می شود نسبت به احساسات دیگران عاقلانه رفتار کرد؟

سعی کنید با آن ها همدل باشید، از احساسات آن ها باخبر باشید و نسبت به احساساتشان واکنش نشان دهید و احساسات آن ها برای شما اهمیت داشته باشد.

البته توجه داشته باشید که این مورد به تمرین فروانی نیاز دارد تا شما مهارت های ارتباطی را فرا بگیرید زیرا ممکن است شما از روی همدلی طوری با طرف مقابل رفتار کنید که فرد مقابل حس کند دارید به حریم شخصی اش تعارض می کنید و در زندگی شخصی اش دخالت می کنید.

  1. مسئولیت و عواقب کارهایش را می پذیرد.

یکی از خصوصیات دختر کاریزماتیک، مسئولیت پذیر بودن و پذیرفتن عواقب کارهایش می باشد.

برخی از افراد تصمیم هایی برای زندگی شان می گیرند، بیزینسی راه می اندازند و روابطی را برای خود ایجاد می کنند بدون اینکه عواقب آن را در نظر بگیرند، باید توجه داشته باشید هر تصمیمی که می گیرید باید با به نتیجه آن توجه کنید و عواقب آن را در نظر بگیرید.

عواقبی که در نظر می گیرید می تواند خوب یا بد باشد به هر حال مسئولیت این عواقب با شماست و باید به آن ها توجه کنید و مسئوایت آن را بر عهده بگیرید.

در این شرایط باید اعتماد به نفس تان را افزایش دهید زیرا با بالا رفتن اعتماد به نفس، تصمیمی که گرفته اید اگر باعث خوشحالی شما نشود اما باز هم تلاش می کنید که آن را حل نمایید یا به دنبال راهکارها و روش هایی هستید که به حل آن تصمیم بپردازید.

گاهی اوقات ممکن است عواقب کارهایتان را به دوش دیگران بیندازید اما توجه داشته باشید که دختر کاریزماتیک شجاعت و اعتماد به نفس بسیار زیادی دارد و در صورتی که کاری را انجام می دهد به عواقب آن توجه می کند و پای عواقبش می ایستند و سعی می کند برای آن راه حلی پیدا کند و از مشکل و مسئله فرار نمی کند.

  1. اعتماد به نفس دارد

همانطور که در مسائل بالا بیان شد یکی از خصوصیات دختر کاریزماتیک، اعتماد به نفس بالا او می باشد، بسیاری از آدم ها وقتی می خواهند کاری را انجام دهند می گویند نمی دانیم از پس آن بر می آییم یا نه!  به نتیجه های منفی آن فکر می کنند. اگر شکست بخورم چه؟

اگر وقتم را الکی هدر داده باشم چه؟ این خصوصیات به طور واضح در زنان دیده می شود و در اعتماد به نفس در این موارد تاثیر بسیاری دارد.

من یک دخترم! در جامعه ای که تو بزرگ شده ای و زندگی می کنی.

پس به خوبی درک می کنم که چه بلایی سر اعتماد به نفس همه ما دختران آمده است!

یادم می آید در دوران مدرسه دوستی داشتم که مسئولیت همه کارها را به خوبی  قبول می کرد، اگر جشن و اردویی بود او برای پذیرفتن مسئولیت دستش را بالا می برد تا آن ها را انجام دهد، گاهی اوقات از پس آن بر نمی آمد و به اصطلاح گند می زد، اما حدس بزنید چه پیش می آمد؟ همه معلم ها و بچه ها عاشقش بودند.

چرا؟ چون مهم نبود چند بار اشتباه می کند و گند می زند، مهم تلاشش بود که سعی می کرد کارش را به بهترین صورت انجام دهد و بعد از مدتی هیچ کس اشتباهات او را به یاد نمی آورد زیرا او برای مسئولیتی که قبول کرده بود تلاش می کرد.

 

پس به خود بگو: شکست خوردن قسمتی از راهی است که در پیش دارم!

به هر حال می دانم من درس هایی می گیرم و در این کار حتما موفق می شوم، در این شرایط باید اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید و سعی کنید یکی از ویژگی های دختر کاریزماتیک را به دست آورید.

  1. لبخند می زند

فرقی نمی کند که چه کسی لبخند می زند، زیرا لبخند زدن همیشه جذاب می باشد.

البته یکی از خصوصیاتی که دختر کاریزماتیک دارد داشتن لبخند محبت آمیز می باشد، چرا می گوییم محبت آمیز، زیرا لبخندش از روی اجبار نیست و از روی محبت و مهربانی می باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که منظور از داشتن لبخند این نیست که در همه مواقع حتی زمانی که حالتان خوب نیست از روی اجبار لبخند بزنید، اگر چه لبخند زدن بسیار جذاب است اما به شرطی که مصنوعی نباشد و دیگران را آزار ندهد.

  1. استفاده از زبان بدن

چرا زبان بدن اینقدر مهم می باشد؟

زبان بدن ما احساس های ما را نشان می دهد و مغز انسان ها به خوبی تناقض حرفی که می زنیم با چیزی که زبان بدن ما به آن ها می گوید را حس می کند، اگر شما زبان بدن را به خوبی بشناسید و با تاثیر آن آشنا باشید، به خوبی از آن استفاده خواهید کردن و آن را دست کم نمی گیرید.

با استفاده از زبان بدنتان هر تاثیری که دوست دارید می توانید بر روی دیگران می گذارید فقط کافی است آمورش های لازم را دریافت کنید و در این خصوص اطلاعات خود را افزایش دهید.

  1. برای خودتان وقت بگذارید

یکی از ویژگی های دختر کاریزماتیک، ارزش دادن به خودش یا اختصاص دادن زمانی برای خود می باشد، این مطلب نشان دهنده این که فردی گوشه گیر و تنها نمی باشد و لازم نیست کل هفته را به خودتان اختصاص دهید، زمانی که می خواهید به خودتان اختصاص دهید به خودتان بستگی دارد.

شما نیاز دارید به عنوان یک دختر برای خودتان وقت بگذارید و هر کاری دوست دارید در این زمان انجام دهید به عنوان مثال من روزی ۱۵ دقیقه با خودم حرف می زنم، به خاطر تلاش هایی که انجام می دهم از خودم تشکر می کنم، دنبال دلایل تنبلی ام در بعضی ازکارها هستم و ۱۵ دقیقه را به شکرگزاری می پردازم.

این زمان دست خودتان می باشد که چطور از آن استفاده کنید و چگونه برای خودتان وقت بگذارید.

این تمرین به مرور زمان باعث می شود که خودتان را دوست داشته باشید و ارزش خودتان را بدانید و به خودتان توجه داشته باشید. یکی از ویژگی های دختر کاریزماتیک این است که خودش را ارزشمند بداند در این صورتی قدمی برای کاریزماتیک بودن خود برداشته اید.

  1. کتاب بخوانید

یکی دیگر از خصوصیات دختر کاریزماتیک مطالعه کردن می باشد، این موضوع را می دانیم که کتاب خواندن مفید می باشد و همه تاکید به کتاب خواندن دارند اما کسی به ما نمی گوید که با کتاب خواندن چه تغییری در درون ما ایجاد می شود به همین دلیل ما فقط می شنویم و از آن می گذریم.

در این مقاله بیان می کنیم که با کتاب خواندن چه تغییری در شما ایجاد می شود، کتاب مانند دری است رو به نزدیک ترین افکار فردی که آن کتاب را نوشته است.

در این شرایط شما وارد دنیایی می شوید که تا به حال هیچ چیز در مورد آن نمی دانسته اید  و با خواندن کتاب با جملات و جمله بندی و کلمات جدیدی آشنا می شوید که به مرور زمان بر روی افکار و طرز صحبت کردن شما تاثیر می گذارد و همین امر باعث می شود تا در این زمینه اطلاعات شما افزایش یابد و بتوانید حرفه ای و تاثیرگذارتر صحبت کنید.

این یکی از ویژگی های دختر کاریزماتیک است و تاثیر بسیاری بر روی فرد می گذارد.

منبع : خصوصیات یک دختر کاریزماتیک

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 9 اسفند 1400 ساعت: 2:54

 

چگونه دعوای کودکان بر سر اسباب بازیشان را مدیریت کنیم؟

بعضی از بچه ها علاقه ای به اشتراک گذاشتن اسباب بازی خود با بچه های دیگر ندارند و یا حتی اسباب بازی آن ها را به زور می گیرند. گاهی هم بر سر وسایل بازی در مهدکودک یا خانه بازی دعوا و کتک کاری می کنند.

فرض کنید در حالی که کودکتان با دوستش درحال بازی است، شما متوجه می شوید که دوستش، ماشین اسباب بازی مورد علاقه کودکتان را از او گرفته و دارد بازی می کند، کودکتان که از این مساله خوشحال نیست، ماشین را از او می گیرد و دعوا و جیغ شروع می شود. رفتار شما در برخورد با این اتفاق چیست؟

اسباب بازی را از کودکتان گرفته به دوستش می دهید؟ وارد دعوای آن ها نمی شوید و منتظر می مانید خودشان این مساله را حل کنند؟ کودک خود را خسیس خطاب می کنید و سرزنشش می کنید؟

بنظرتان چه رفتار و واکنشی در مواقع دعوای کودکان درست است؟ اگر واکنش مناسبی در این شرایط نداشته باشید، ممکن است با رفتار خود به کودکتان آسیب وارد کنید و یا رفتاری داشته باشید که تبدیل به یک عادت شده و کودکتان برای رسیدن به خواسته هایش از آن استفاده خواهد کرد.

اگر شما هم در این شرایط آشفته می شوید و نمی دانید واکنش درست چیست، این بخش از مشاورانه به شما کمک خواهد کرد.

واکنش درست والدین هنگام دعوای کودکان سر وسایل

والدین در برخورد با این شرایط، واکنش های متفاوتی دارند. برخی از والدین نگران قضاوت دیگران در مورد روش تربیت شان می شوند، در نتیجه از این اتفاق بسیار ناراحت و آشفته می شوند و کودک خود را سرزنش می کنند. گروهی دیگر از والدین کاملا بی تفاوت برخورد می کنند و وارد دعوا کودک نمی شوند.

برخی از والدین نیز در مواقعی که کودک بر سر وسایل خود دعوا می کند، خوشحال می شوند چون تصور می کنند این رفتار به این معناست که کودکشان می تواند از پس حق خود دفاع کنند و گلیمش را از آب بکشد. در ادامه نکاتی را آورده ایم که کمک می کند بهترین رفتار را در این مواقع داشته باشید.

اسباب بازی او را به زور از دستش نگیرید.

در این مواقع باید اول از همه به سن کودک توجه کنید.

مثلا نباید انتظار نداشته باشید که کودک دو ساله ی شما معنای بخشش را درک کند.

چگونه دعوای کودکان بر سر اسباب بازی

اگر زودتر از زمان مناسب کودک را مجبور به کنار گذاشتن خودخواهی کنید و یا او را مجبور کنید که وسایلش را به کودک دیگری بدهد یا به زور وسایلش را گرفته و به کودک دیگری بدهید، باعث ایجاد احساس عدم امنیت در کودک خود می شوید.

کودکتان همواره ترس و نگرانی دارد که وسایلش را باید به کودک دیگری بدهد، در نتیجه از بازی با دیگر بچه ها خودداری می کند و وقتی بازی می کند، با نزدیک شدن هر کودکی به وسایلش دچار ترس و وحشت شده و او را پس می زند.

بگذارید او با کودکی کمی بزرگتر از خود بازی کند

کودک دو ساله مفهوم رعایت حق دیگران را نمی داند، پس اگر او وسایل بچه های دیگر را می گیرد، زورگو نیست. بهتر است بگذارید کودکتان با بچه های کمی بزرگتر از خود، که می توانند در مقابل این رفتار کودکتان مقاومت کرده و از حق خود دفاع کنند، بازی کند.

هیچ گاه فرزندتان را سرزنش نکنید

اگر کودکی دارید که همواره اسباب بازی بچه های دیگر را می گیرد و مهاجمی رفتار می کند نباید او را سرزنش کنید، زیرا سرزنش کردن او را بیشتر تهاجمی کرده و هم باعث ایجاد حس تنهایی در او می شود.

 
 

توجه آن ها را به وسیله یا موضوع دیگری جلب کنید

اگر فرزندتان رفتار تهاجمی دارد و با بچه دیگری مدام در حال دعوا و جدل است، بهتر است برای مدتی آن ها را جدا کرده و توجه کودکتان را به وسایل یا موضوعات دیگری جلب کنید.

 اسباب بازی دیگری به آن ها بدهید

زمانی که دو کودک بر سر یک وسیله بازی دعوا می کنند باید حواسشان را پرت کنید، می توانید با یک اسباب بازی دیگر شوق کودک را برای بازی کردن برانگیخته کنید.

از یک اسباب بازی چند تا تهیه کنید

چگونه دعوای کودکان بر سر اسباب بازی

برای جلوگیری از دعوا بر سر اسباب بازی ها، بهتر است قبل از اینکه دو کودک بازی خود را شروع کنند، اسباب بازی یک شکل به هر دو بدهید. این گونه احتمال دعوا کردن آن ها بسیار کم خواهد شد.

واکنش مثبت نشان ندهید

زمانی که بچه ها بر سر وسیله بازی دعوا می کنند، نباید هیچ واکنش مثبتی در برابر کودکی که وسیله دیگری را به زور گرفته، نشان دهید. از کودک بخواهید که وسیله را به دوستش پس دهد و از دوستش محترمانه بخواهد که وسیله بازی خود را به او بدهد.

هرگز کودکتان را مجبور به کاری نکنید

اگر کودکتان به هیچ وجه قصد ندارد که اسباب بازی خود را به اشتراک بگذارد و یا به دوستش بدهد، باید به تصمیمش احترام بگذارید و به هیچ وجه او را مجبور به انجام کاری که دوست ندارد، نکنید. کودک را با اجبار و اکراه به تقسیم وسایلش با کودک دیگر وادار نکنید.

به سخاوتمند شدن کودک اصرار نورزید

وقت کودک شما هنوز معنای سخاوت و بخشش را درک نمی کند، نباید با اعمال فشار و سخت گیری بیجا، سعی کنید آن ها سخاوتمند کنید. این رفتار فقط رشد نرمال کودک را به تاخیر می اندازد.

اسباب بازی را از هر دو بگیرید

وقتی کودکان بر سر یک وسیله دعوا می کنند و هیچ یک نیز کوتاه نمی آیند و دعوا تمام نمی شود، به جای این که اسباب بازی را به زور از یکی گرفته و به دیگری بدهید، بهتر است وسیله را از هر دوی آن ها بگیرید و آن ها را سرگرم بازی دیگری کنید.

منبع : چگونه دعوای کودکان بر سر اسباب بازیشان را مدیریت کنیم؟

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 164 تاريخ : دوشنبه 9 اسفند 1400 ساعت: 2:45

 

اعتیاد به الکل (الکلیسم) و ​​سوء مصرف الکل

آیا شما کسی را می شناسید که اعتیاد به الکل داشته باشد؟ در این مقاله یاد می گیرید که چگونه علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید.

آیا اعتیاد به الکل دارید؟

نوشیدن الکل در بسیاری از فرهنگ‌ها رایج است و تأثیرات آن از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، بنابراین تشخیص اینکه آیا مصرف الکل شما دردسرساز شده یا نه، دشوار است.

با این حال، اگر برای کنار آمدن با مشکلات روانی، الکل مصرف می‌کنید، در شرایط خطرناکی هستید. البته توجه داشته باشید که مصرف الکل به هر اندازه دردسر ساز و مخالف توصیه های دینی می باشد.

علائم اعتیاد به الکل:

  • احساس گناه یا شرمندگی از نوشیدن الکل.
  • دروغ گفتن به دیگران یا مخفی کردن عادت های خود در مصرف الکل.
  • نیاز به نوشیدن الکل برای استراحت یا احساس بهتر.
  • فراموش کردن کاری که در حین مستی انجام داده اید.
  • به طور منظم بیش از حد الکل بنوشید.

نکته اصلی این است که الکل چگونه و چه زمان بر شما تأثیر می گذارد. اگر مشروبات الکلی باعث ایجاد مشکل و اختلال در زندگی شما می شود، پس شما مشکل اعتیاد به الکل دارید.

مشکلات اعتیاد به الکل ممکن است پنهان باشد، بنابراین مهم است که از علائم هشداردهنده سوء مصرف الکل آگاه باشید و در صورت شناخت آن ها، اقدامات لازم برای کاهش مصرف را انجام دهید. درک مشکل اولین گام برای غلبه بر آن یا ترک کامل آن است.

اثرات اعتیاد به الکل و سوء مصرف الکل

اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف طولانی مدت الکل عوارض جدی بر سلامتی ایجاد کند و تقریباً بر هر ناحیه از اندام بدن شما بخصوص مغز شما تأثیر می گذارد.

مشروب خواری همچنین به ثبات عاطفی، موقعیت مالی و شغلی و توانایی شما برای ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش آسیب می رساند. اعتیاد به الکل همچنین بر خانواده، دوستان و افرادی که با آن ها کار می کنید، تأثیر می گذارد.

اثرات سوء مصرف الکل بر افرادی که دوستشان دارید

علیرغم آسیب های شدیدی که نوشیدن زیاد الکل به بدن وارد می کند، از جمله سرطان، مشکلات قلبی و بیماری های کبدی، پیامدهای اجتماعی آن به همان اندازه ویرانگر است.

مصرف کنندگان مشروبات الکلی احتمال بیشتری دارد که طلاق بگیرند، خشونت خانگی داشته ، بیکار باشند یا در فقر زندگی کنند.

اما حتی اگر بتوانید در کار موفق شوید یا ازدواج خود را با هم حفظ کنید، نمی توانید از تأثیراتی که اعتیاد به الکل بر روابط شخصی شما می گذارد، فرار کنید. مشکلات اعتیاد به الکل فشار زیادی بر نزدیک ترین افراد زندگی شما وارد می کند.

اغلب، اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود را موظف می دانند که برای فردی که اعتیاد به الکل دارد، پوشش قرار دهند. بنابراین آنها آرام کردن آشفتگی های شما، دروغ گفتن بخاطر شما یا کار بیشتر برای گذران زندگی را بر عهده می گیرند.

تظاهر به اینکه هیچ اشتباهی رخ نداده و پنهان کردن همه ترس ها و رنجش ها تلفات زیادی را به همراه دارد. مخصوصا کودکان در این زمینه حساس ترند و زمانی که والدین یا سرپرست آن ها مشروب الکلی مصرف کنند، آسیب های عاطفی طولانی مدتی را متحمل  می شوند .

نیاز دارید با کسی صحبت کنید؟

شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره ستاره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰  و به وسیله موبایل از طریق شماره های ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷امکان پذیر است.

عوامل اعتیاد به الکل

بسیاری از عوامل مرتبط مانند ژنتیک، نحوه بزرگ شدن، محیط اجتماعی و سلامت عاطفی می تواند از عوامل اعتیاد به الکل باشد. برخی از گروه های نژادی، مانند سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به مشکلات اعتیاد به الکل هستند.

علاوه بر این دیده شده است که افرادی که سابقه خانوادگی اعتیاد به الکل دارند یا افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند، بیشتر در معرض مشکلات الکلی قرار دارند.

در نهایت، کسانی که از مشکل سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی رنج می برند نیز در معرض خطر هستند، زیرا الکل اغلب توسط فرد برای خوددرمانی نیز استفاده می شود.

سوء مصرف الکل تا اعتیاد به الکل

همه مصرف کنندگان الکل به معتاد الکلی کامل تبدیل نمی شوند، اما مصرف الکل نشانه خطر بزرگی است. گاهی اوقات اعتیاد به الکل برای کاهش به یک تغییر استرس زا، مانند جدایی، بازنشستگی یا فقدان دیگری ایجاد می شود. درموارد دیگر، با افزایش تحمل شما نسبت به الکل، مصرف الکل به تدریج به یک عادت برای شما تبدیل می شود، بنابراین اگر زیاد الکل و مشروب می خورید، خطر ابتلا به اعتیاد الکل در شما بیشتر است.

علائم و نشانه های اعتیاد به الکل

کارشناسان سوء مصرف مواد بین سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل (که وابستگی به الکل نیز نامیده می شود) تفاوت قائل می شوند. برخلاف معتادان به الکل، مصرف کنندگان الکل برای نوشیدن خود محدودیت هایی را تعیین می کنند. با این حال، مصرف الکل آن ها هنوز هم برای خود یا دیگران مخرب و خطرناک است.

علائم و نشانه های رایج اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل

نادیده گرفتن مکرر مسئولیت های خود در خانه، محل کار یا مدرسه به دلیل نوشیدن الکل. به عنوان مثال، عملکرد ضعیف در محل کار، حواس پرتی در کلاس‌ها، بی‌توجهی به بچه‌هایتان، یا نادیده گرفتن تعهدات به دلیل این‌که بیکار شده اید.

استفاده از الکل در شرایط خاص مانند، هنگام رانندگی، کار با ماشین آلات ، یا مخلوط کردن الکل با داروهای تجویزی بر خلاف دستور پزشک.

تجربه مشکلات قانونی و جرم های مکرر به دلیل نوشیدن الکل. به عنوان مثال: دستگیر شدن به دلیل رانندگی در حالت مستی.

با وجود مشکلاتی که الکل ایجاد می کند به نوشیدن ادامه می دهید. به عنوان مثال:  با دوستان خود مست می شوید با این که می دانید همسرتان بسیار ناراحت خواهد شد، یا با خانواده خود دعوا می کنید زیرا آن ها از رفتار شما هنگام مستی بدشان می آید.

استفاده از الکل به عنوان راهی برای آرامش و کاهش استرس

بسیاری از مشکلات مصرف الکل زمانی شروع می شود که افراد از آن برای آرامش و تسکین استرس خود استفاده می کنند، مثلاً بعد از هر روز استرس زا یا هر بار که با همسر یا رئیس خود دعوا و بحث می کنند، شروع به نوشیدن مشروبات الکلی می کنند تا آرامش پیدا کنند.

علائم و نشانه های اعتیاد به الکل (وابستگی به الکل)

الکلیسم شدیدترین شکل اعتیاد به الکل است. الکلیسم شامل تمام علائم سوء مصرف الکل است، اما عنصر دیگری را نیز شامل می شود: وابستگی فیزیکی به الکل. اگر برای آرامش خود به الکل وابسته هستید یا از نظر فیزیکی مجبور به نوشیدن هستید، شما دچار اعتیاد به الکل هستید.

تحمل| اولین علامت هشدار دهنده اصلی اعتیاد به الکل

آیا برای اینکه فعال بودخ یا احساس آرامش کنید باید خیلی بیشتر از میزان قبلی الکل بنوشید؟ آیا می توانید بدون مستی، بیشتر از افراد دیگر بنوشید؟

این ها همه نشانه های تحمل است که علامت هشدار دهنده اولیه اعتیاد به الکل می باشد. تحمل به معنی این است که با گذشت زمان، شما به الکل بیشتری نیاز دارید تا اثرات مشابه را احساس کنید.

خروج: دومین علامت هشدار دهنده اصلی

آیا برای تثبیت خود به نوشیدنی نیاز دارید؟ نوشیدن برای تسکین یا دوری از علائم ترک نشانه اعتیاد به الکل و یک خطر بزرگ است. وقتی زیاد الکل می نوشید، بدن شما به الکل عادت می کند و در صورت حذف آن علائم ترک را تجربه می کند.

علائم ترک عبارتند از:

  • اضطراب یا پرش
  • لرزش
  • تعریق
  • تهوع و استفراغ
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد

در موارد شدید، ترک الکل همچنین می تواند باعث توهم، گیجی، تشنج، تب و بی قراری باشد. این علائم خطرناک است، بنابراین اگر به شدت الکل مصرف می کنید و می خواهید آن را ترک کنید، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید.

سایر علائم و نشانه های اعتیاد به الکل

  • کنترل خود را روی مصرف را از دست داده اید. برای مدت طولانی تر از آنچه در نظر داشتید، الکل می نوشید، باوجود اینکه به خود می گویید این کار را نمی کنید.
  • می خواهید الکل را ترک کنید، اما نمی توانید. شما دائما به دنبال راهی برای کاهش یا توقف مصرف الکل هستید، اما تلاش شما برای ترک ناموفق بوده است.
  • به دلیل مصرف الکل، زمان کمتری را صرف فعالیت هایی که قبلا برایتان مهم بوده، می کنید یا حتی به دلیل الکل کلا آن ها را کنار گذاشته اید. (خانواده و دوستان، رفتن به باشگاه، دنبال کردن سرگرمی های خود).
  • الکل انرژی و تمرکز زیادی را از شما می گیرد. شما زمان زیادی را صرف نوشیدن می کنید. بنابراین حضور کمتری در علایق یا مشارکت های اجتماعی که فاقد الکل است، دارید.
  • مشروب می نوشید حتی با این که می دانید مشکل ساز و مضر است. برای مثال، می‌دانید که مصرف الکل به ازدواج شما آسیب می‌زند، افسردگی شما را بدتر می‌کند یا به سلامتی شما لطمه وارد می کند، اما به هر حال به نوشیدن ادامه می‌دهید.

منبع : اعتیاد به الکل (الکلیسم) و سوء مصرف الکل

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 186 تاريخ : سه شنبه 3 اسفند 1400 ساعت: 2:30

 

آنچه در مورد روانشناسی نوجوان ۱۵ ساله نیاز دارد. در این سن نوجوان چه عاداتی پیدا می کند و از نظر جسمی، عاطفی و رفتاری چه تغییراتی می کند. در سال‌های بین ۱۵ تا ۱۸ سالگی، مهارت ها  و رفتار مناسب والدین می تواند نوجوان را برای ورود به بزرگسالی و آینده ای موفق آماده کند.

آن ها نه تنها مسئولیت های بیشتری را بر عهده می گیرند، وارد دبیرستان می شوند از حال و هوای دوران کودکی فاصله می گیرند و استقلال بیشتری به دست می آورند، بلکه ممکن است به توانایی های خود نیز اطمینان بیشتری پیدا کنند.

روانشناسی نوجوان ۱۵ ساله 

با این حال،احتمال دارد که فرزند شما طوری رفتار کند که انگار همه چیز را می داند. در حالی که این  نگرش – که اغلب با نشانه ای از شورش آمیخته می شود – می تواند برای بسیاری از نوجوانان ۱۵ سال مشابه باشد، اما باعث می شود این دوره برای والدین بیش تر نگران کننده باشد.

توجه داشته باشید که درک اینکه چگونه این موارد در رشد نوجوان شما نقش دارد می تواند شما را به والدینی موفق تبدیل کند. در ادامه متن آنچه که باید در مورد رشد نوجوان خود بدانید ذکر شده است که از این موارد می توان به نقاط عطف شناختی، رشد اجتماعی، عاطفی گرفته، رشد جسمانی و ایمن اشاره کرد.

روانشناسی نوجوان 15 ساله

رشد فکری در ۱۵ سالگی 

طبیعی است که نوجوانان در این مرحله نسبتاً مجادله می کنند. مهم نیست که شما چه می گویید، نوجوان شما برخلاف نظر شما صحبت می کند. سعی کنید از این تعاملات دلسرد نشوید، زیرا این کار تنها راه نوجوان برای ابراز استقلال و نشان دادن این واقعیت است که می تواند مسائل را از زاویه ای دیگری ببینند.

بسیاری از نوجوانان در این دوران بیشتر در مورد آینده خود فکر می کنند و معمولاً قادر به شناسایی آرزوهای شغلی بالقوه یا برنامه های دانشگاه هستند. به همین ترتیب، بیشتر نوجوانان ۱۵ ساله می‌توانند دلایلی را برای انتخاب‌های خود، از جمله اینکه چه چیزی درست یا غلط بوده، بیاورند.

«از اوایل نوجوانی تا اواسط نوجوانی، فرآیند فکری غالب نوجوانان، تفکر عینی است. علاوه بر این، فرآیندهای شناختی آن‌ها می‌تواند به‌طور ناهمواری رشد کند و ممکن است در تمام زمینه‌های زندگی‌شان تفکر انتزاعی نداشته باشند. بنابراین، یک نوجوان ۱۵ ساله ممکن است مهارت‌هایی را داشته باشد که تکالیف خود را به موقع انجام دهد، اما همچنان انتخاب کند که ویپ و دوستانشان را بنوشند.»

روانشناسی نوجوانان ۱۵ ساله 

برخی از نوجوانان در این سن می توانند تمام شب با دوستان خود صحبت کنند، علیرغم اینکه تمام روز آنها را در مدرسه می بینند. با این حال ، هنگامی که والدینشان در مورد روزشان از آنها سؤال می‌کنند، ممکن است حرف کمی برای گفتن داشته باشند.

علاوه بر این، بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله اغلب ترجیح می دهند از طریق پیامک و رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. برخی حتی ممکن است وبلاگ نویسی یا نوشتن را راهی مفید برای بیان خود بدانند.

خواندن و تجربیات اجتماعی نیز نقش مهمی در رشد زبان و واژگان نوجوان دارد.  بیشتر نوجوانان ۱۵ ساله می توانند مانند بزرگسالان ارتباط برقرار کنند و گفتگوهای مناسبی را انجام دهند. آن ها می توانند داستان های درگیر بیشتری را بیان کنند و از مهارت های ارتباطی پیچیده تری استفاده کنند. با این حال، برخی هنوز هنگام صحبت با دوستان خود به زبان عامیانه متوسل می شوند.

بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله نیز علایق یا سرگرمی های خاصی دارند که از آن ها لذت می برند. خواه بازی‌های ویدیویی، ورزش، موسیقی، روباتیک یا فیلم را دوست داشته باشند، می‌توانند فعالیت‌هایی را که برایشان لذت می‌آورد شناسایی کنند. و در حالی که برخی از نوجوانان به تنهایی راضی هستند، بسیاری ترجیح می دهند وقت خود را با دوستان بگذرانند. زمان آن ها ممکن است از بازی های ویدیویی با هم تا شرکت در رویدادهای ورزشی یا رفتن به سینما متغیر باشد.

 

تحولات شناختی رشد فکری پسر و دختر ۱۵ ساله 

  • نگرانی بیشتری در مورد آینده آن ها نشان دهید

_- رشد فکری پسر و دختر 15 ساله - روانشناسی نوجوان 15 ساله

رشد جسمی دختر و پسر ۱۵ ساله 

پسران پانزده ساله ممکن است تا یک یا دو سال دیگر به رشد خود ادامه دهند. معمولاً در این سن، صدای آن ها بم تر می شود و ممکن است موهای صورتشان رشد کند. آن ها همچنین ممکن است در این سن به سرعت عضله بگیرند.

 

در همین حال، اکثر دختران تا سن ۱۵ سالگی به قد کامل خود رسیده اند. بسیاری از آن ها در مورد ظاهر خود، به خصوص وزن خود اضطراب دارند ، زیرا تقریباً نیمی از دختران دبیرستانی رژیم غذایی را برای کاهش وزن انتخاب می کنند.

 

توجه به این نکته مهم است که پزشک اطفال  احتمالاً از زمان تولد پیشرفت رشد کودک شما را زیر نظر داشته است. بنابراین، در حالی که ممکن است فرزند ۱۵ ساله شما از نظر رشد فیزیکی در این سن از همسالان خود جلوتر یا عقب تر باشد، احتمالاً از نظر دکتر در مسیر مناسبی او قرار دارد.

«جالب است که رشد عاطفی به موازات رشد فیزیکی نیست. اگرچه جزئیات زیادی در مورد احساسات وجود ندارد، معمولاً مردانی که زودتر رشد می‌کنند معمولاً مسن‌تر و مسئولیت‌پذیرتر در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که زنانی که زودتر رشد می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای افسردگی، مشکلات مربوط به وزن و داشتن رابطه جنسی هستند.»

علاوه بر این، تغییرات فیزیکی که تجربه می کنند ممکن است به صورت منظم و هموار رخ ندهند. در نتیجه، نوجوانان ممکن است مراحل نامناسبی را هم از نظر ظاهر و هم از نظر هماهنگی فیزیکی پشت سر بگذارند.

  • صدای پسرها بم تر می شود.
  • موهای صورت در پسران رشد می کند.
  • معمولا رشد قدی دختران تمام می شود.

رشد جسمی پسر و دختر 15 ساله - روانشناسی نوجوان 15 ساله

رشد اجتماعی و عاطفی نوجوان ۱۵ ساله 

اکثر نوجوانان در حدود سن ۱۵ سالگی کم تر با والدین خود درگیر می شوند.  آن ها استقلال بیشتری از والدین خود نشان می دهند.

دوستان برای نوجوانان ۱۵ ساله بسیار مهم هستند. آن ها احتمالاً زمان بیشتری را نسبت به گذشته با دوستان خود می گذرانند.

«وقتی آن ها دوساله بودند، زندگی حول محور والدینشان می‌چرخید «اکنون اما آن ها ممکن است حول محور افرادی باشد که با آن ها خوش می گذرانند. اکنون می تواند برای والدین تعجب آور باشد که پسر دوست داشتنی آن ها به نوجوانی تبدیل شده است که می خواهد به جایبازی خانوادگی با دوستانش بیرون باشد. در این سن، دوستان مهمتر از والدین شده اند.”

مهم است که بدانید نوجوان شما با چه کسی وقت می گذراند، زیرا آن ها اغلب بر اساس کارهایی که همسالان آن ها انجام می دهند، شخصیت ها و فعالیت های مختلفی را تجربه می کنند. سعی کنید آن پدر و مادری باشید که برای ملاقات و احوالپرسی با دوست فرزندتان هستید.

از فرزند خود بخواهید که در مورد دوست خود بیشتر به شما بگویند و با دقت به تمام حرف های او گوش دهید. به او اطمینان دهید که به قضاوتش اعتماد دارید، اما همچنین به او بگویید که می خواهید مطمئن شوید که در شرایط امنی قرار دارد.

در سن ۱۵ سالگی، بسیاری از نوجوانان علاقه شدیدی به روابط عاشقانه دارند. برخی از روابط ممکن است بیشتر از طریق رسانه های اجتماعی یا پیام های متنی ایجاد شوند، برخی دیگر می خواهند زمان زیادی را با عشق خودد بگذرانند. علاوه بر این، بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله از تمایلات جنسی خود آگاه هستند و به فعالیت جنسی علاقه نشان می دهند.

نوجوانان در سن ۱۵ سالگی، ممکن است شروع به فکر کردن در مورد اینکه چگونه می تواند به تنهایی باشد. در حالی که برخی از نوجوانان ممکن است دانشگاه را تصور کنند، برخی دیگر ممکن است به فکر تهیه آپارتمان خود باشند.

 

  • درگیری کمتری را با والدین تجربه کنید
  • افزایش استقلال از والدین را نشان دهد
  • مهارت های تنظیم هیجانی بیشتری را نشان دهید
  • به روابط عاشقانه علاقه داشته باشید
  • ظرفیت عمیق تری برای مراقبت داشته باشید
  • ممکن است با فشار همسالان مبارزه کند

 

رشد روانشناسی نوجوانان ۱۵ ساله 

برای بسیاری از نوجوانان، ۱۵ سالگی سنی است که آن ها می توانند گواهینامه بگیرند و البته این یک مسئولیت بزرگ است.

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما آماده است که گواهینامه بگیرد. اگر آن ها نمی توانند در مورد کارهای خانه یا تکالیف درسی مسئولیت پذیر باشند، این ممکن است نشانه ای باشد که آن ها هنوز برای انجام رانندگی ماشین آماده نیستند.

تمام نوجوانان ۱۵ ساله آماده رانندگی نیستند. به دقت فکر کنید که آیا فرزند شما از نظر عاطفی و اجتماعی به اندازه کافی بالغ شده است که بتواند پشت فرمان بنشیند.

منبع : روانشناسی نوجوان ۱۵ ساله

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 28 بهمن 1400 ساعت: 16:12

 

مکانیسم دفاعی پیش بینی، تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

مکانیسم دفاعی پیش بینی چه نوع مکانیسمی می باشد و چگونه به انسان کمک می کند تا اضطراب و استرس خود را حفظ کند؟

پیش بینی به واکنشی گفته می شود که در آن فرد از نظر ذهنی یک رویداد استرس زا را برای خود پیش بینی کرده است و با ترفند ها و روش های مختلف می خواهد خود را برای مواجهه با آن آماده نگه دارد افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند بیش از دیگران درگیر این نوع مکانیسم می شوند.

در ادامه این مقاله توضیحات کاملی در مورد مکانیسم پیش بینی ارائه می دهیم و اطلاعات دقیق تری را در این زمینه بیان می کنیم تا اطلاعات شما در مورد این مکانیسم افزایش یابد و با آن آشنا شوید.

مکانیسم دفاعی پیش بینی؛ آشنایی با مکانیسم های دفاعی

برای آن که بتوانید با مکانیسم پیش بینی آشنا شوید و بهتر آن را درک کنید ابتدا باید با مفاهیمی مانند مکانیسم دفاعی بدن آشنا شوید این مفهوم برای اولین بار در نظریه روان کاوی فروید( پدر علم روان شناسی) مطرح شده است.

بر اساس این نظریه ساختار روان انسان از ۳ بخش تشکیل شده است که شامل اید، ایگو و سوایگو می شود.

اید مسئول برقراری انرژی و تمایل امیال یا غرایز ابتدایی می باشد و سوپرایگو به بررسی این غرایز بر اساس معیارهای اخلاقی  و اجتماعی می پردازد و ایگو یا همان خود میان این دو ساختار تعادل ایجاد می کند و اجازه نمی دهد تا تعارضات باعث به وجود آمدن تنش و اضطرب بیش از اندازه در خود آگاه فرد شوند.

و ایگو برای این که این تعادل را برقرار کند از راهکارها و روش های متفاوتی استفاده می کند که مکانیسم دفاعی نمونه ای از آن ها می باشد و در این خصوص فروید و پسا فرویدی ساز و کارهای دفاعی بسیاری را بیان کرده است که مکانیسم پیش بینی نمونه ای از آن ها می باشد که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم.

مکانیسم دفاعی پیش بینی چیست؟

پیش بینی نوعی واکنش دفاعی ناخودآگاه می باشد که فرد قبل از این که با رویداد های استرس زا رو به رو شود پیش های مقابله با این رویداد را انجام می دهد تا با روش های گوناگون بتواند خود را برای مواجهه با این رویداد آماده کند.

برای نمونه شخصی را در نظر بگیرید که فوبیای دندان پزشکی دارد و قبل از آن که به پزشک مراجعه کند به خودش دلداری می دهد که این کار دردناک نمی باشد و قبلا هم این کار را انجام داده و هیچ اتفاقی برای او نیفتاده است.

به همین دلیل قبل از مواجه با آن چه که او را آزار می دهد به صورت ناخودآگاه سعی می کند با پیش بینی کردن به روشی خود را آرام کند و آرامشش را حفظ نماید.

مکانیسم دفاعی پیش بینی و مشکلات اضطرابی

مکانیسم های دفاعی همگی در جریان رشد برای این که از انسان در برابر تنش ها و اضطراب ها محافظت کند به وجود می آید و جلوی آسیب ها را می گیرد و اگر به صورت افراطی از این مکانیسم ها استفاده شود باعث به وجود آمدن مشکلات روان رنجوری می شود و به عبارت دیگر می تواند نشانه ای از اختلالات روان شناسی را در فرد به وجود آورد.

 

به عنوان مثال افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند بیش از دیگران از این ساز و کار دفاعی استفاده می کنند، زیرا این افراد در مورد آینده تصورات ناراحت کننده ای دارند و احتمال دارد برای این که آرامش خودشان را حفظ کنند و آرام باشند راه حل های کوتاه مدتی مانند مکانیسم دفاعی پیش بینی را در نظر بگیرند و از آن استفاده کنند.

منبع : مکانیسم دفاعی پیش بینی | تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 173 تاريخ : پنجشنبه 28 بهمن 1400 ساعت: 16:11

 

مکانیسم دفاعی والایش، راه های کسب مکانیسم والایش

مکانیسم عملکرد والایش چه چیزی می باشد و چه عملکرد و فایده ای خواهد داشت؟ والایش نوعی ساز و کار دفاعی پخته می باشد که باعث می شود تکانه ها و امیال غیر قابل قبول به عملی اجتماعی و مورد پذیرش تبدیل شود.

به وسیله مکانیسم والایش فرد از شر امیال تنش زا در امان می ماند و از این طریق به جامعه خدمت می کند، در این مقاله در مورد چیستی مکانیسم دفاعی والایش، عملکرد و فایده آن ها توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم برای این که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

والایش، یک مکانیسم دفاعی بالغ

مکانیسم های دفاعی اعمال و رفتارهایی می باشد که باعث می شود خودآگاه ما در برابر تنش ها و اضطراب ها از ما محافظت نماید، در بعضی اوقات این رفتارها از طریق راهبردهای ناپخته و رشد نیافته بروز پیدا می کند که باعث آسیب رساندن به خود فرد و دیگران می شود.

به طور مثال فردی که دائما از مکانیسم فرافکنی استفاده می کند باعث می شود تا ویژگی ها و خصوصیات ناخوشایند او به دیگران انتقال داده شود و همین امر باعث می شود تا مشکلاتی در ارتباطات بین فردی به وجود آید و فرد نتواند با دیگران ارتباط خوبی داشته باشد.

در مقابل این مکانسیم های دفاعی برخی از آن ها به شیوه امن و بالغ به انسان ها کمک می کنند و در بزرگسالان سالم بیش از دیگران دیده می شوند، مکانیسم دفاعی والایش نوعی از مکانیسم دفاعی پخته می باشد که نه تنها باعث رها سازی خودآگاه انسان از شر امیال و تکانه های ناخوشایند می شود بلکه برای اجتماع نیز مفید می باشد.

مکانیسم دفاعی والایش چیست؟

مکانیسم دفاعی والایش به عملی گفته می شود که طی آن امیال و تکانه ها و خواسته هایی که از طرف جامعه پذیرفتنی نیست در قالب یک عملکرد مفید و اجتماعی پسند مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال افرادی که میل به خشونت زیادی دارند می توانند به جای درگیر شدن با دیگران به صورت فیزیکی، به ورزش های رزمی روی آورند و یا در رشته های جراحی فعالیت داشته باشند.

توجه کردن به فعالیت های هنری و انجام دادن بسیاری از اعمال ورزشی می تواند مثال های بارزی از مکانیسم دفاعی والایش باشد.

تاریخچه مکانیسم تصعید

زیگموند فروید پدر علم روانشناسی برای اولین بار مکانیسم دفاعی والایش را بیان کرد، او هنگامی که داستان فردی به نام یوهان فردریش دیفنباخ را مورد مطالعه قرار داد متوجه شد که در کودکی علاقه زیادی به بریدن دم سگ ها داشته است و در بزرگسالی جراح شده است و از طریق برای اولین بار به مکانیسم والایش پی برد.

این ساز و کار دفاعی به طور گسترده توسط دختر او”آنا فروید” در کتابی به عنوان” ایگو و مکانیسم های دفاعی “بیان شده است.

نحوه عملکرد مکانیسم دفاعی والایش

همه انسان ها زمانی که دچار امیال و خواسته هایی می شوند که با هنجارهای اجتماعی مغایرت دارد به اضطراب و استرس و تنش و احساس گناه دچار شده و آن را تجربه می کنند.

در این حالت ذهن ناخودآگاه تلاش می کند تا برای رسیدن به این آرزوها و امیال روش ها و شیوه های جامعه پسندتری داشته باشد، انتخاب روش و تبدیل تکانه ها به اعمالی که مورد پسند جامعه می باشد را به عنوان والایش یا تصعید می شناسند.

والایش باعث می شود تا تغییر جهتی در انتخاب مواردی که امیال ابتدایی انسان را برآورده می کنند به وجود آیند برای این که مهارت های لازم را کسب کنید و از مکانیسم والایش استفاده نمایید می توانید از خدمات روان درمانی بهره برد.

 

منبع : مکانیسم دفاعی والایش | راه های کسب مکانیسم والایش

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 135 تاريخ : شنبه 23 بهمن 1400 ساعت: 23:21

مکانیسم سرکوب، چرا مکانیزم سرکوب در نهایت موجب آسیب می شود؟

مکانیسم سرکوب چیست و در سطح روان فرد چه تاثیر و عملکردی می گذارد؟ یکی از مکانیسم های دفاعی، سرکوب نام دارد که برای اولین بار زیگموند فروید پدر علم روانشناسی به طور گستره در مورد آن نظریاتی را ارائه داده است.

بر اساس نظریه زیگموند مکانیسم های دفاعی از خود یا همان ایگو در برابر اضطراب محافظت می کند، فروید مکانیسم های دفاعی بسیاری را مطرح نموده است که سرکوب یکی از آن ها می باشد.

مکانیسم سرکوب

مکانیسم سرکوب به واکنشی می گویند که در آن فرد تلاش می کند رو به رو شدن(مواجه) با موضوع دردناک را نادیده بگیرد و فکر کردن در مورد آن را به زمان های دیگری موکول نماید. در این مقاله به صورت اختصاصی به تعریف این مکانیسم می پردازیم و اطلاعاتی را در مورد آن بیان می کنیم.

مکانیسم سرکوب چیست؟

یکی از مکانیسم های دفاعی، سرکوب نام دارد که برای اولین بار فروید پدر علم روانشناسی به طور گسترده در نظریه روانکاوی به آن اشاره کرده است، به عقیده فروید مکانیسم دفاعی از خود یا همان ایگو در برابر اضطراب و استرس محافظت می کند.

در واقع انسان به طور ناخودآگاه در می یابد که از نظر روانی قدرت پردازش موضوعات پیرامون خودش را ندارد و از طریق یکی از مکانیسم های دفاعی تلاش می کند تا با این موضوع رو به رو نشود در این حالت مکانیسم به طور ناخودآگاه از ما در برابر تنش های آزاردهنده دفاع می کنند.

در این میان مکانیسم دفاعی سرکوب به طور اختصاصی به  واکنشی می گویند که فرد تلاش می کند تا به موضوع دردناک توجهی نکند و آن را نادیده بگیرد در این حالت فکر کردن به آن را به زمان دیگری موکول می کند.

در این شرایط فرد سعی می کند عوامل اضطراب آور را به طور ناخودآگاه به فراموشی برساند و به آن ها توجهی نداشته باشد.

مکانیسم سرکوب به عنوان ابتدایی ترین دفاع های روانشناختی به حساب می آیند و بیش از سایر مکانیسم ها می توان از آن ها استفاده کرد.

برای مثال همه ما این موضوع را تجربه کرده ایم که زمانی که ناراحت هستیم به آن موضوع فکر نکنیم و یا نشانه ها و علائمی که یک موضوع آزاردهنده مانند خیانت همسر را به ما نشان می دهند ما به طور ناخودآگاه نسبت به علائم و نشانه های آن بی توجه هستیم و آن را نادیده می گیریم به طوری که انگار با آن رو به رو نشده ایم.

واکنش هایی که در این حالت به وجود می آیند در زبان روانکاوی آن را به عنوان مکانیسم سرکوب می شناسیم.

مکانیسم سرکوب و فراموشی

مکانیسم های دفاعی به خودی خود امری مفید می باشند و به سلامت روان ما کمک می کنند اما در صورتی که از این مکانیسم دفاعی بیش از حد استفاده کنیم باعث به وجود آمدن آسیب های روانشناختی بسیاری می شوند.

به طور مثال روانکاوان بر این باور هستند که در صورتی که موضوعات تنش زا سرکوب شود باعث به وجود آمدن فراموشی تجزیه ای شوند، فرد هیچ گونه خاطره ای که باعث به وجود آمدن رویداد های آسیب زا و منجر به تجربه تنش شدید در او شده است را به یاد نمی آورد.

این مسئله در افرادی که تجربیاتی مانند سوء استفاده جنسی، جسمس و روانی در دوران کودکی شان شده اند بیشتر به چشم می خورد و در آن ها بیشتر نشان داده می شود.

اگر چه سرکوب در کوتاه مدت می تواند برای فرد مفید باشد و علائم و نشانه های اضطرابی را کاهش دهد اما در بلند مدت باعث می شود کوچک ترین سرنخی که یاد آور خاطره آسیب زا باشد ضربه های روانی شدیدی را بر روی فرد ایجاد کند و باعث به وجود آمدن اختلالات روانشناختی مزمن شود.

تفاوت فراموشی ناشی از سرکوب با فراموشی عادی

فراموشی عادی شامل هر موضوع مهم و غیر مهمی می باشد اما در فراموشی که به خاطر سرکوب به وجود می آید فرد تنها موضوعات آسیب زا و جنبه های مهم زندگی را فراموش می کند و در صورتی که آن ها را یادآوری کند با تنش های بسیاری همراه خواهد شد.

 

در فراموشی عادی یادآوری برخی از موضوعات آسان تر می باشد اما در صورتی که فراموشی به خاطر سرکوب باشد این یادآوری عمیق تر می شود و شاید با نشانه های ساده نتوان به راحتی آن را قابل بازیابی کرد، در بسیاری از موارد فرد برای این که بتواند خاطرات فراموش شده و از دست رفته اش را به یاد آورد باید از روان درمانگر کمک بگیرد.

منبع : مکانیسم سرکوب | چرا مکانیزم سرکوب در نهایت موجب آسیب می شود؟

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 18 بهمن 1400 ساعت: 23:03

 

ضمیر ناخودآگاه در ازدواج، سندروم بازگشت به خانه

اهمیت و ضرورت ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج چیست؟ تعارضات و تعاملاتی که افراد با والدین خود دارند.

به طور مستقیم بر روابط بعدی آن ها اثر می گذارد و روابط عاشقانه آن ها را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد، که به آن تاثیر ذهن ناخودآگاه برای ازدواج یا سندروم بازگشت به خانه می گویند.

در واقع کودک دو خواسته اصلی دارد که یکی عشق پدر و مادر و دومی عشق پدر و مادر به یکدیگر می باشد.

، ممکن است فردی به در کودکی به این خواسته اش نرسیده باشد و ناکام مانده باشد در این صورت این خواسته ها تا بزرگسالگی همراه او خواهند ماند. در بزرگسالی سعی می کنند تا به این دو خواسته های خود در مورد عشق پاسخ دهد.

در این شرایط افراد باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند تا با استفاده از روانشناسی ازدواج با آگاهی از ضمیر ناخودآگاه خود و عدم پیروی از وسوسه های آن ازدواج موفق و خوبی داشته باشند و بتوانند در امر ازدواج انتخاب درستی داشته باشند.

ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج به چه معناست؟

به طور معمول افراد به دنبال این هستند که با ازدواج شان نیمه خالی وجودی خود را پر کرده و به سمت رشد و شکوفایی قدم بردارند، شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا در روابط عاشقانه تان جذب افراد خاص و شخصیت های جذاب می شوید.

توجه داشته باشید که در امر ازدواج افراد از ضمیر ناخودآگاه خود تاثیر می گیرند و همسرشان را انتخاب می کنند، این کار مانند این است که یک چیز ناتمام دارید و باید آن را به اتمام برسانید.

در این شرایط باید به روابط پدر و مادرتان با یکدیگر و تعاملاتی که با شما دارند توجه کنید. فردی که برای ازدواج انتخاب کرده اید تا چه اندازه ای ویژگی هایی مشابه با یکی از والدین شما را دارد؟

نقش و اهمیت ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج چیست؟

در ادامه این مقاله نقش ضمیر ناخودآگاه در ازدواج را به خوبی مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:

  1. التماس ضمیر ناخودآگاه برای توجه و عشق

اگر در کودکی عشق و توجه لازم از طرف یکی از والدین تان دریافت نکرده باشید ممکن است به فردی علاقه مند شوید که مانند پدر و مادرتان به شما توجه و عشق کافی نداشته باشد.

به طور مثال مریم زنی سی ساله است که به طور ناخودآگاه از مردانی که انتقادگر و کنترل کننده هستند خوشش می آید و به همین دلیل او با مردی ازدواج کرده است که به طور مداوم از او انتقاد می کند و با انتقادهایش این احساس را در مریم به وجود می آورد که همسر خوبی نیست، باهوش نیست، و باید سعی کنید خودش را تغییر دهد.

مریم  حتی به خواسته شوهرش بینی خود را عمل کرده است. در این شرایط از مریم خواسته شد تا فهرستی از ویژگی ها پدر و مادرش را بنویسد.

ویژگی های مادر مریم: زنی انتقاد گر، سختگیر، طعنه زن، دمدمی مزاج، کمال گرا و همواره عصبانی.

با توجه به ویژگی های مادر مریم، مشخص شد مریم به مردانی علاقه دارد که ویژگی های مادرش را دارند  و او از این طریق سعی می کند روابط خود با مادرش را بازسازی کند، مریم سعی می کند خودش را فردی باهوش، زیبا و خوب نشان دهد.

او هنوز درگیر با خود درگیر بود و سعی می کرد که به مادرش نشان دهد که او هم خوب است و مادرش دیگر او را سرزنش نکند، در این شرایط مریم نیاز به تایید مادرش دارد چون از زمان کودکی تا حال نتوانسته تایید او را به دست آورد، به همین دلیل دچار سندروم بازگشت به خانه شده است.

او سعی می کند تا در رابطه با شوهرش این کار ناتمام دوران کودکی را به اتمام برساند و از این طریق درگیری ذهنی اش را از بین ببرد. به همین دلیل به مردانی با ویژگی شخصیتی مادرش علاقه مند شده است.

  1. ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج، خشم از والدین و طرد معشوق توسط ضمیر ناخودآگاه

اگر از دست یکی از والدین خود عصبانی باشید ممکن است زمانی که کسی به شما محبت می کند و عشق می ورزد، هیچ توجهی به او نداشته باشید و او را طرد کنید تا دلش را بشکنید.

از این طریق خشم و عصبانیت خودتان را تسکین داده و طرف مقابل را مجبور می کنید تا برای به دست آوردن شما تلاش بیشتری کند و عشق و توجه بیشتری به شما داشته باشد.

یکی از تاثیرات ذهن ناخودآگاه برای ازدواج را می توان در این مثال بیان کرد. پدر و مادر سارا زمانی که پنج ساله بود از یکدیگر جدا شدند و سارا پیش مادرش ماند و با او زندگی می کرد.

در این مدت پدرش به ندرت به دیدن او اومده و تماس چندانی با او نداشت به طوری تقریبا سارا را فراموش کرده و بیشتر به زندگی شخصی اش توجه داشت.

حال که سارا قصد ازدواج دارد هنگامی که برایش خواستگار می آید تا مرحله که مطمئن شود پسر واقعا دوستش دارد و خواهان ازدواج با اوست پیش می رود و در نهایت به او جواب رد می دهد و با خشم و عصبانیت با او برخورد می کند.

در این شرایط سارا با طرد کردن خواستگارانش در واقع پدرش را به خاطر این که در کودکی او را ترک کرده است را تنبیه می کند. او با این رفتارش پیش خود به آن ها می گوید “متوجه شدید که طرد شدن چه حس بدی دارد حالا من را درک می کنید و می فهمید چه احساسی داشتم.”

  1. جذاب شدن همزادهای والدین برای ضمیر ناخودآگاه

یکی دیگر از تاثیرات ضمیر  ناخودآگاه این است به کسی علاقه مند شوید که شبیه یکی از والدینتان باشد و سعی می کنید تا از این طریق زندگی فرد را نجات دهید.

این کار به تلافی کاری که برای پدر و مادرتان نتوانسته اید انجام دهید، سعی می کنید انجام دهید تا کم کاری آن زمان تان را جبران کنید و او را خوشحال نمایید.

ظاهرا سارا از مردان معتاد خوشش می آید و او تمایل دارد با مردی که معتاد است ازدواج کند در جلسه مشاوره ای که رفتند مشخص شد پدرش مردی کاری، سخت کوش و مهربان بوده است که به تریاک اعتیاد داشته است.

سارا مانند دیگر اعضای خانواده اش معتاد بودن پدرش را پذیرفته بود اما سعی می کرد آن را از دیگران مخفی کند، او علاقه بسیاری به پدرش داشت اما موفق نشد به پدرش کمک کند تا اعتیاد را کنار بگذارد. و زمانی که سارا ۱۱ سال بود پدرش را به علت سکته قلبی از دست داد.

او مرگ پدرش را به اعتیاد ارتباط داده است به همین دلیل به سندروم بازگشت به خانه مبتلا شده است، او سعی دارد این پایان غم انگیز را به گونه ای تغییر دهد به همین دلیل تصمیم به ازدواج با یک فرد معتاد دارد تا بتواند او را ترک دهد و از اعتیاد نجات دهد و باعث شود تا دیگر این پایان غم انگیز تکرار نشود.

  1. والد بی توجه هدف ضمیر ناخودآگاه

اگر یکی از والدین شما در زندگی شاد نبوده و مورد توجه واقع نشده باشد در واقع شما جذب فردی شبیه به او می شوید تا با عشق ورزیدن به او ثابت کنید که پدر یا مادرتان بسیار دوست داشتنی بوده و باید مورد توجه واقع می شد و زندگی شاد و خوبی می داشت. ناصر از نیلوفر خوشش می آید و دوست دارد با او ازدواج کند.

اما نیلوفر دختری است که احساس ناامنی می کند و بسیار آسیب پذیر است و از مردم می ترسد، به همین دلیل ناصر نسبت به نیلوفر احساس حمایت و محبت بسیاری دارد و دوست دارد عشق و دوست داشتن خود را به او نشان دهد.

گذشته ناصر روشن کننده این ماجرا می باشد، زیرا پدر ناصر مهارت های لازم برای ازدواج موفق را نداشته است و پانزده سال پیش همسر و فرزندانش را ترک کرده است، مادر ناصر بعد از این ماجرا از لحاظ روحی بسیار آسیب می بیند و احساس بی کفایتی می کند، او دیگر ازدواج نمی کند.

در این زمان ناصر ۱۵ سال داشته است و به خوبی احساس ناامیدی و ترک شدگی مادرش را درک می کند و تصمیم می گیرد که به مادرش ثابت کند که دوست داشتنی است .

به همین دلیل تصمیم می گیرد با دختری شبیه مادرش ازدواج کند و با عشق ورزیدن به او نشان دهد که دوست داشتنی است و به پدرش ثابت کند که در ترک مادرش اشتباه کرده است.

  1. وارد شدن به رابطه ای که خوشبخت تر از والدین نباشیم!

گاهی ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج باعث می شود تا وارد رابطه ای شوید که از ازدواج پدر و مادرتان بهتر نباشد، در واقع دوست ندارید خوشبخت تر از پدر و مادرتان باشید. سعید بیست و هفت ساله است و در یک خانواده پر از تشنج و درگیری بزرگ شده است.

پدر و مادر او با یکدیگر تفاهم نداشته و همیشه در حال درگیری و دعوا بوده اند و سعید بارها شاهد جر و بحث آن ها بوده است. اکنون سعید تصمیم گرفته با مریم ازدواج کند و می داند که مریم سریع عصبانی می شود.

اما با این حال دوست دارد با او ازدواج کند. از سعید پرسیدند که آینده خود را چطور می بینی در جواب گفت: چیزی شبیه زندگی پدر و مادرم.

از او پرسیده شد آیا فکر نمی کنی حق تو بیشتر از یک زندگی همراه با جر وبحث و دعوا می باشد او پاسخ داد حق من از زندگی بیشتر از حق پدر و مادرم از زندگی نمی باشد و من دوست ندارم خوشبخت تر از آن ها باشم.

منبع : ضمیر ناخودآگاه در ازدواج | سندروم بازگشت به خانه

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 193 تاريخ : چهارشنبه 13 بهمن 1400 ساعت: 21:58

 

دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی باید با تکنیک های مختلف درمانی آشنایی داشته باشد تا بتواند درمانی بدون عارضه و بهترین کارایی را انتخاب کند.

انواع افسردگی از نظر دکتر روانشناس تهران

افسردگی انواع متفاوتی کنید:

  • افسردگی شدید

این نوع افسردگی نسبت به افسردگی خفیف و متوسط کمتر دیده می شود ولی علائم شدیدی را به همراه دارد.

  • افسردگی آتیپیک

این نوع افسردگی زیر شاخه های افسردگی شدید است و علایم مخصوصی را دارد. این نوع افسردگی پاسخ خوبی به درمان می دهد ولی تشخیص به موقع آن ضروری است.

  • افسردگی خویی یا دیستایمی

افسردگی خویی نوعی افسردگی خفیف مزمن است که فرد در بیشتر روزها احساس افسردگی می کند ولی ممکن است که بیشتر روزها احساس خوبی داشته باشد.

 افسردگی چگونه درمان می‌شود؟

از آن جایی که افسردگی متفاوت است روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد اما شایع ترین روش های درمان افسردگی عبارتند انداز:

۵ روش اصولی درمان غیر دارویی افسردگی

درمان های غیر دارویی انواع مختلفی دارند و شامل موارد زیر می باشند: 

  • درمان روان کاوانه

این نوع درمان متناسب با نظریه روانکاوی است و هدف آن این است که شخصیت بیمار تغییر پیدا کند در واقع روانکاوی به دنبال این نیست که نشانه ها را کاهش دهد بلکه با استفاده از تکنیک ها و روش های خاص باعث می شود که اعتماد بیمار بالا برود و بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند این نوع درمان نیاز به زمان طولانی دارد.

  • رفتار درمانی

در این نوع درمان، به فرد افسرده رفتارهایی آموزش داده می شود در واقع این تکنیک به دنبال این است که عواملی که باعث شده که فرد افسرده شود کنار گذاشته شود و فرد احساس بهتری پیدا کند.

  • شناخت ‌درمانی

این روش درمانی به این صورت است که روی تفکر فرد تاثیر می گذارد در واقع فرد افسرده روی افکار ناکارآمد خود تمرکز می کند. منظور از افکار ناکارآمد این است که زمینه را برای غم و اندوهی فرد فراهم می کنند.

  • درمان بین فردی

این درمان روی روابط بین انسان‌ها تاکید می کند و به دنبال این است که عواملی که باعث افسردگی فرد شده را شناسایی و برطرف کند.

 گاهی علت افسردگی ریشه در کودکی فرد دارد و درمان به فرد کمک می‌کند که جسارت و شجاعت لازم را پیدا کند.

  • خانواده درمانی

خانواده درمانی از رویکردهای اصلی نمی باشد ولی اگر خانواده تاثیر مهمی در شکل‌گیری افسردگی داشته باشد کمک بسیار مفیدی می کند به این شکل که در طول درمان فرایند ها و باورهای غلط خانوادگی اصلاح می‌شود.

راه های درمان افسردگی 

وقتی فردی دچار افسردگی می‌شود احساس می کند که همیشه در تاریکی حبس شده و نمی تواند از آن فرار کند، اما شما باید بدانید که اگر بدترین نوع افسردگی را هم داشته باشید می توانید آن را درمان کنید.

افسردگی با هر شدتی جلوی موفقیت و پیروزی شما را می گیرد پس برای درمان و کمک به خود باید  هرچه سریع تر اقدام کنید.

استفاده از دارو درمان های روانشناختی و تغییر در سبک زندگی از راه های درمان افسردگی می باشد.

پیشنهاد مشاور: روش های درمان افسردگی | با دارو و بدون دارو | درمان سریع | عوارض

یادگیری راه های درمان افسردگی به شما کمک می‌کند که بدانید بهترین راه برای درمان کدام است. راه های درمان افسردگی زیاد است و به شما کمک می کند که شادی و نشاط به زندگی شما برگردد.

 افراد دقیقا به یک نوع افسردگی مبتلا نمی‌شوند بنابراین یک نوع درمان برای تمام افسردگی ها مناسب نیست ممکن است که یک درمان برای فرد مناسب باشد و جواب دهد ولی همان نوع درمان برای شخص دیگر مناسب نباشد.

شما باید در مورد راه‌های مختلف آگاهی کسب کنید و متناسب با آن بهترین را انتخاب کنید.

متخصص درمان افسردگی

 نکات کلیدی در مورد درمان افسردگی

نکاتی که در ادامه بیان می شود در درمان افسردگی کمک زیادی به شما می کند و باعث می شود که سریع تر به درمان مورد نظر خود دست پیدا کنید.

 تا جایی که می‌توانید در مورد افسردگی خود آگاهی کسب کنید، در ابتدا شما باید مشخص کنید که علت افسردگی چیست؟ 

شدت افسردگی هر چه بیشتر باشد درمان شما سخت تر می شود و باید درمان قوی‌تری انتخاب شود اما نگران نباشید زیرا به مرور می توانید افسردگی خود را با هر شدتی درمان کنید.

 برای این ‌که بتوانید بهترین روش را برای درمان انتخاب کنید نیاز به زمان دارید شاید برای پیدا کردن بهترین درمان نیاز به آزمون و خطا باشد.

  • به دارو تکیه نکنید

درست است که مصرف دارو می تواند علائم افسردگی را کم و بهبود ببخشد ولی مصرف دارو برای درمان افسردگی در طولانی مدت مناسب نیست با استفاده از روش‌های دیگر می‌توانید به درمان بپردازید حتی درمان هایی مثل ورزش و معالجه نیز موثر هستند.

پیشنهاد مشاور: برنامه برای غلبه بر افسردگی در خانه

اگر هم از دارو استفاده می کنید حتماً آن را امتحان کنید و در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید.

  • پشتیبانی اجتماعی بگیرید.

اگر ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید در مقابل افسردگی مقاوم خواهید شد  به دوستان و اطرافیان خود اعتماد کنید و به دنبال ارتباطات جدید باشید.

باید بدانید که درخواست کمک به معنای ضعف شما نیست و یا به معنای این نیست که شما به دیگران وابسته هستید شما می‌توانید با یک صحبت کوچک کمک بزرگی به خود کنید.

هر چه ارتباط شما با اطرافیان قوی‌تر باشد انزوا و افسردگی شما کاهش پیدا می‌کند اگر تحت فشار و استرس قرار گرفتید و احساس افسردگی کردید ارتباط خود را با رعایت مرزهای مشخص گسترش دهید این کار باعث می‌شود که استرستان کمتر شود.

  • تغییرات در سبک زندگی

اگر شما تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید کمک بزرگی به درمان افسردگی می کنید گاهی تنها راه همین است حتی اگر شما به درمان های دیگری هم احتیاج داشته باشید.

اگر در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کنید می‌توانید افسردگی را از زندگی حذف کنید.

 از نظر دکتر روانشناس تهران ورزش می تواند داروی موثری برای درمان افسردگی باشد زیرا باعث تقویت سروتین،  آندورفین در بدن می شود  و همچنین سلول و اتصالات مغزی رشد می کند و خود می تواند دارویی برای درمان افسردگی باشد.

 اگر شما روابط اجتماعی قوی داشته باشید و عواملی که باعث افسردگی می‌شود را کاهش  دهید می توانید از افسردگی دور شوید.

  • خوردن مواد غذایی مفید

تغذیه سالم می‌تواند باعث سلامت جسم و روح شما شود، حتی خوردن وعده های کوچک در طول روز هم باعث انرژی شما می شود.

به دنبال غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها بروید، آن ها باعث تقویت روحیه و کاهش افسردگی شما می شوند.

  • خواب مناسب

خواب می تواند تاثیر زیادی در زندگی شما داشته باشد اگر شما خواب کافی نداشته باشید به مرور زمان می‌تواند زمینه را برای افسردگی فراهم کند.

برای درمان افسردگی راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • رفتار شناختی
  • میان فردی
  •  روان پویشی

گاهی اوقات از روش های ترکیبی نیز می توان استفاده می شود.

دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی می تواند رواش های مختلفی از جمله دارو درمانی داشته باشد.

بعضی از این درمان ها به شما کمک می کند که با استفاده از تکنیک ها و مهارت ها افکار منفی را کاهش دهید و به مبارزه با افسردگی بپردازید همچنین برخی از این تکنیک ها به شما کمک می کند که عوامل افسردگی را شناسایی کنید و آن هارا از بین ببرید.

 یکی از مهم ترین علائم افسردگی این است که شما نمی توانید روی مشکلات خود تمرکز کنید.

رواندرمانی در درمان افسردگی

 گاهی ممکن است هیچ کدام از علائم اصلی افسردگی در شما وجود نداشته باشد در این حالت روان درمانی بهترین روش درمان برای شما می باشد، روان درمانی به شما آموزش می دهد تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و همچنین بتوانید جلوی بازگشت افسردگی را بگیرید.

برخی تکنیک ها به شما کمک می کند که جلوی افکار منفی را بگیرید.

از مهم ترین علائم افسردگی از نظر دکتر روانشناس تهران این است که فرد نمی تواند روی مشکلات خود تمرکز داشته باشد.

درمان های افسردگی به شما کمک می‌کند که به گذشته نگاهی بیندازید و ببینید که چه عواملی باعث افسردگی شما شده است و آن را از بین ببرید.

درمان گروهی برای معالجه افسردگی

 وقتی صحبت از درمان افسردگی می‌شود شاید فکر کنید که منظور این است که با یک فرد درمانگر ملاقات کنید اما همیشه درمان اینگونه نیست.

در درمان افسردگی به صورت گروهی شما به صحبت های افرادی که مشکلاتی مشابه شما دارند گوش می دهید و از تجربیات آن ها استفاده می‌کنید در واقع می توانید از این افراد مشاوره بگیرید و انگیزه خود را بالا ببرید.

  • پیدا کردن دکتر روانشناس تهران

یکی از مهم ترین نکات در درمان افسردگی این است که شما درمانگر مناسبی برای خود انتخاب کنید که در تمام زمینه‌ها مراقب و پشتیبان شما باشد. راه های مختلفی برای پیدا کردن بهترین درمانگر وجود دارد.

 شما می توانید از دوستان و خانواده در مورد بهترین درمانگر بپرسید همچنین می توانید از پزشک مورد اعتمادتان بپرسید و درمانگر مناسب را پیدا کنید.

۲۰ روش کاربردی برای کنترل و درمان افسردگی

یکی کارهایی که می‌توانید برای درمان افسردگی انجام دهید انجام ورزش و فعالیت های بدنی می باشد.

 یکی از مهم ترین روش ها و در عین حال ساده ترین روش ها تغییر سبک زندگی می باشد حتی روش های دیگر هم با استفاده از تغییر سبک نتیجه بهتری خواهند داشت.

 گاهی اوقات با تغییر سبک زندگی، دیگر نیازی به دیگر روش‌های درمانی نیست.

 از مهم ترین اقداماتی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید:

  • به آنچه در اطراف تان می گذرد توجه نکنید و خوش باشید.

 اگر به افسردگی مبتلا شدید نباید به اطراف خود توجه داشته باشید پس به اطراف توجهی نکنید و شاد باشید.

  • پر جنب و جوش باشید.

 با غصه خوردن نمی‌توانید کاری را از پیش ببرید پس به بیرون از خانه بیاید و به کاری که دوست دارید بپردازید.

می ‌توانید بازی مورد علاقه خود را انجام دهید یا به دوست صمیمی خود سر بزنید.

  • خودتان را سرگرم کنید.

 خودتان را مشغول کارهایی کنید که به آن ها علاقه دارید زمانی که شما ناراحت و افسرده هستید هیچ کاری برای شما لذت بخش نیست.

لیستی از کارهایی که به آن علاقه دارید تهیه کنید و یکی را انجام دهید.

  • هم صحبت پیدا کنید.

 صحبت کردن با دیگران به شما کمک می کند که احساس خوبی داشته باشید پس بهترین دوستان را برای خود انتخاب کنید و با آن ها درد و دل کنید.

  • خوب گریه کنید.

 اگر مشکلی داشتید که باعث گریه شما می شد راحت گریه کنید. گریه به شما کمک می کند تا راحت تر احساسات خود را بروز دهید.

  • علت افسردگی را پیدا کنید.

 افسردگی خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید و به دنبال برطرف کردن آن باشید ریشه آن را مشخص و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

  • تلاش کنید ولی واقع‌بین باشید.

اگر شما تمام تلاش و انرژی خود را در این زمینه گذاشتید ولی نتیجه نگرفتید کار را متوقف نکنید بلکه دوباره شروع کنید.

 اگر شما اهداف نامشخصی را دنبال کنید افسرده خواهید شد.

  • ورزش کنید.

با توجه به آمار و تحقیقات ورزش می تواند تاثیر مهمی در غلبه بر افسردگی داشته باشد در واقع ورزش یکی از روش های است که باعث می شود حالات عصبی شما کاهش و بهبود یابد.

  • نقاشی بکشید.

برای اینکه احساسات خود را بیرون بریزید می توانید روی کاغذ آن را پیاده کنید مثلاً زمانی که احساس ناراحتی می کنید شروع به نقاشی کنید. استفاده از هر رنگی نشان دهنده چیزی است مثلاً رنگ قرمز دلالت بر عصبانیت، رنگ مشکی دلالت بر ناراحتی و رنگ خاکستری دلالت بر نگرانی دارد.

  • کار کسل کننده ای را در نظر بگیرید سپس آن را انجام دهید.

 برای اینکه غم و غصه از یاد شما برود می توانید چیزی را در نظر بگیرید و به آن فکر کنید مثلاً می‌توانید کاشی‌های حمام را تمیز کنید.

منبع : دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 175 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1400 ساعت: 23:52

 

آیا اگر همسرتان خواست شما را ترک کند باید بجنگید و مقاومت کنید؟در چنین شرایطی چه باید کرد؟ در مورد تصورات غلط پیش از ازدواج بیشتر بدانید.

اصرار بر ادامه رابطه

مدت ها پیش مراجعی داشتم که در جلسه اول مدام گریه می کرد و می گفت که همسرش می خواهد از او جدا شود و با فرد دیگری ازدواج کند. او به شدت احساس ضعف می کرد و نمی دانست که پس از 20 سال زندگی مشترک باید چکار کند و چگونه از همسرش جدا شود. در طول جلسات او بیان می کرد که نمی تواند بخوابد و به سختی غذا می خورد.

سعی کردم او را آرام کنم و با او حرف بزنم ولی او به حرف من گوش نداد و همسرش را تهدید به خودکشی و حتی آسیب زدن به او کرد. 

شاید او احساس می کرد که با این کارها دارد برای زندگی مشترک خود و نگه داشتن همسرش می جنگد ولی در حقیقت خود را در چشم همسرش پایین تر می آورد و هر لحظه همسرش برای طلاق مصمم تر می شد، او سرانجام مجبور شد که از همسرش جدا شود و خوشبختی او را کنار زن دیگری شاهد باشد.

تصورات غلط پیش از ازدواج

برعکس مراجعی داشتم که وقتی همسرش به او گفت می خواهد ترکش کند با وجود ضربه بزرگی که به او وارد شده بود تنها گفت که دلش برای او تنگ می شود. این جمله صادقانه و از ته قلب بود و باعث شد همسرش متوجه شود که دارد اشتباه می کند و با کمک مشاوره توانستند دوباره زندگی خود را بهبود ببخشند.

زوج های زیادی را می شناسم که یکی از آن ها هنگام جدایی مقاومت ورزیده. حتی مراجعی داشتم که برای جدا نشدن از همسرش دست به اعتصاب غذا زده بود، کار او به بیمارستان کشیده شد ولی همسرش حتی برای ملاقات او هم نیامد.

شاید در بعضی شرایط این تهدید ها باعث شود افراد مدت کوتاهی در کنار هم بمانند ولی زندگی آن ها پر از تنش، ناراحتی و عذاب می شود زیرا فقط به دلیل ترس و تهدید ادامه پیدا کرده است.

پایان دادن به ازدواج

پایان دادن به ازدواج بسیار سخت و حساس است برای همین بیش تر مردم از آن می ترسند. اما آیا طلاق نگرفتن به دلیل احساس ترحم و دلسوزی برای دیگری می تواند یک زندگی موفق و سالم را شکل دهد؟

در اینگونه جدایی ها انکار هم نقش زیادی دارد معمولا یکی از زوجین تمام حرف های همسرش را انکار می کند و بیان می دارد که او واقعا همچین قصدی ندارد.

یک بار یکی از مراجعینم به نام شیما گفت که همسرش، نیما، چندین سال پیش می خواسته از او طلاق بگیرد ولی او با تهدید و خودکشی مانع او شده او می گفت که درست است که زندگی مشترک خود را به دست آورده ولی در طی این همه سال فقط جنگ و دعوا را تجربه کرده است او می گفت که همسرش یک روز به او گفته است که ترجیح می دهد شیما بمیرد و حتی دوست دارد او را بکشد تا از این زندگی نجات پیدا کند.

بسیاری از مردم فکر می کنند صبر کردن می تواند دوباره عشق را به آن ها بدهد ولی این بینش کاملا غلط است.

اگر در آرامش تصمیم به جدایی گرفته شود، مشاور طلاق می تواند به زوجین کمک کند و اگر راهی برای بازگشت به زندگی مشترک وجود داشته باشد، به آن ها کمک می کند تا آن را پیدا کنند.

ولی تهدید، گریه، آزار و کارهای دیگر فقط باعث تشنج بیش تر می شود و هیچ تاثیری در تداوم زندگی مشترک ندارد.

منبع : آیا اگر همسرتان خواست شما را ترک کند باید بجنگید و مقاومت کنید؟

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 155 تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 ساعت: 18:03

 

افراد باید در تمامی کارها برای خود اهدافی را مشخص کنند تا بازدهی کل سیستم را افزایش دهند، این موضوع بیشتر در زمینه اجتماعی قابل مشاهده است. هدف درست ازدواج کمک می کند تا زندگی شیرینی را تجربه کنید و امکان موفقیت در ازدواج شما افزایش می یابد. آموزش روش هدف گذاری در ازدواج و زندگی به صورت کامل شرح داده شده است.

افراد و ارگان ها برای اینکه به نتیجه برسند هدف گذاری می کنند پس هدف گذاری در زمینه فردی و برای پیشرفت دارای اهمیت بالایی است.

افراد برای اینکه زندگی خود را تغییر دهند تا پیشرفت کنند می توانند اهدافی را مشخص کنند.

 اگر افراد اهداف خود را  مشخص کنند برای رسیدن به آن تلاش می کنند. تحقیقات در این مورد نشان داده است که وقتی ذهن انسان تمام توجه و تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارد نتیجه بهتری خواهد دید.

چرا ازدواج می‌کنیم!

همه انسان ها برای این که زندگی شاد و با هدف تری داشته باشند  ازدواج می کنند، البته ازدواج یک ضرورت نیست و نمی توان گفت هرکسی که ازدواج کرده خوشبخت شده است. ولی ازدواج درست می تواند پیشرفت را برای زوجین آسان تر کند.

اما این نیاز از همان آغاز خلقت در وجود انسان نهفته است و خداوند به انسان ها کمک می کند تا  به پیشرفت و سعادت برسند.

هدف گذاری برای ازدواج

 ازدواج علاوه بر فواید و ضررهایی که دارد باید هدفمند باشد و همه افراد باید بدانند که برای چه ازدواج می کنند و چگونه باید اولویت های زندگی را دسته بندی و برنامه ریزی کنند تا به سعادت و خوشبختی برسند

ازدواج می تواند شامل جنبه‌های مختلف جسمی، مالی و اجتماعی باشد پس باید برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید، در این زمینه می توانید از کمک‌های همسرتان استفاده کنید مثلاً با او مشورت کنید.

1-هدف درست ازدواج

زوجین می توانند با کمک و همکاری یکدیگر اهداف رادسته بندی کنند و رابطه خود را مستحکم سازند و مهارت های بیشتری را آموزش ببینند تا به هدف برسند.

 این موضوع به افراد کمک می‌کند تا بیشتر خود را بشناسند و در نهایت به تکامل بیشتر ختم می شود.

 افراد باید مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود ببخشند و همچنین افراد در مورد رویاها و آرزوهایشان می توانند با یکدیگر صحبت کنند.

 آموزش روش هدف گذاری در ازدواج و زندگی

شما اگر با همسرتان اهدافی را مشخص کنید در یک مسیر مشخص و معین حرکت می کنید.

2-تعیین مسیر اهداف

در یک جلسه تمام کارهای زیر را بدون وقفه انجام دهید

3-افکارتان را روی هم بریزید.

محیطی را انتخاب کنید و در شرایطی آرام بدون هیچ استرس و نگرانی در مورد اهداف و آرزوهای خود صحبت کرده و علاوه بر آن در مورد هر آنچه که در ذهن دارید مثل سفر رویایی، بازسازی آشپزخانه و غیره صحبت کنید.

4-منظور خود را واضح بیان کنید.

سعی کنید منظور خودتان را واضح بیان کنید و چیزی را از قلم نیندازد. احساس خجالت را کنار بگذارید و در مورد معیارهای خود با قطعیت صحبت کنید.

5-موارد مهم را یادداشت کنید.

اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و آن ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر شما اهداف خود را روی کاغذ بنویسید هیچگاه آن ها را فراموش نخواهید کرد.

سعی کنید تاریخ رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید تا بدانید که چقدر زمان برای رسیدن به آن ها دارید سپس لیست این اهداف را مقابل خود قرار دهید مثلاً می توانید آن را به دیوار اتاق بچسبانید.

6-انعطاف پذیر باشید.

اگر اهداف شما بر اساس اصل واقع بینی نیست آن ها را مجددا تنظیم کنید.

 اگر احساس می کنید که با هیچ روشی نمی توانید به اهداف خود برسید  آن را اصلاح کنید و هدف جدیدی را جایگزین آن کنید.

7-به خودتان حکم ماموریت بدهید.

یکی از پیشگامان عرصه روانشناسی راجر بولتن می گوید: زن و شوهر باید حکم ماموریت داشته باشند یعنی بدانند که برای چند سال آینده باید چه کارهایی را انجام بدهند و چه برنامه هایی داشته باشند در واقع باید برای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخص کنند.

8-نیم نگاهی به گذشته بیندازید.

زمانی که در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید گاهی به گذشته نگاهی بیندازید و ببینید که تا به الان چه کارهایی انجام داده اید و آیا پیشرفتی داشته‌اید.

زمانی که با تلاش و کوشش به اهداف و آرزوهایتان می رسید برای خودتان جایزه در نظر بگیرید مثلاً می توانید خودتان را به مسافرت کوتاه مدت دعوت کنید.

این تشویق ها و جشن ها باعث می شود که شما با انرژی بیشتری تلاش کنید تا به اهدافتان برسید.

اگر در طول مسیر با مشکل و مانعی برخورد کردید می توانید مثل قبل به راهتان ادامه دهید هرگز تسلیم نشوید، یقین داشته باشید که به اهدافتان می رسید سعی نکنید که راه چند شبه را یک شبه طی  بلکه با تلاش بیشتری به راه ادامه دهید. نتیجه کاری که شما انجام داده اید قابل ستایش است.

 اهمیت هدف گذاری در ازدواج

 اهمیت هدف گذاری در ازدواج شامل موارد زیر می باشد:

  • رضایت درونی طرفین
  • عقاید متفاوت نسبت به زندگی، کار و لذت بردن
  • اعتقادات مذهبی یکسان 
  • تنظیم اهداف مشترک
  • ارتباط صمیمانه زوجین 
  • کار روی اصول اخلاقی
  • تدوین نگرش یکسان نسبت به جنس مخالف؛ ازدواج و خانواده
  • صحبت کردن در مورد مسائل مالی و اقتصادی با نگرش صحیح

برای این که هدف گذاری مناسبی در ازدواج داشته باشیم باید دو طرف شرایط یکسان و همچنین عقاید مشابهی داشته باشند و گرنه در هدف گذاری دچار مشکل می شوند.

آموزش هدف گذاری در زندگی

برای هدف گذاری نیاز است تا تعریف درستی از زندگی داشته باشیم این تعریف باید مورد پذیرش طرفین قرار بگیرد، به منظور این امر تهیه لیستی از اهداف مادی و معنوی و جمع آوری اطلاعات در مورد موانع، افراد تاثیر گذار، راهکارهای موجود ضروری است، به منظور این کار می توانید از روش پاداش و تنبیه کمک بگیرید.

  • تعریف رسالت زندگی
  • تهیه لیست اهداف دنیوی
  • لیست موانع
  • لیست افراد مفید
  • لیست راهکارهای موجود زمان بندی
  • شروع به کار و تیک زدن
  • استفاده از پاداش و تنبیه

همه ما می دانیم که هدف در زندگی بسیار مهم است و کمک بزرگی به انسان ها می کند اما برایان تریسی می گوید که فقط ۳ درصد از مردم اهداف خود را مشخص می کنند و ۹۷ درصد مردم نمی دانند که باید به کدام سمت حرکت کنند. 

اطرافیان معمولا از زندگی گله و شکایت دارند، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث نارضایتی آن ها از زندگی می شود نبود هدف است.

وقتی انسان ها در زندگی خود هدفی نداشته باشند نمی توانند خوب پیش بروند.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث انگیزه در زندگی می شود داشتن هدف و برنامه ریزی است.

 اگر طبق برنامه و برنامه ریزی عمل کنیم حتما با تلاش و پشتکار می‌توانیم به هدف برسیم مثلا ژاپنی ها وقتی می خواهند یک پروژه بزرگ را طراحی کنند یک برنامه جامع طراحی می کنند و حتی کوچک ترین کارها را هم مینویسند، در این برنامه هرکس باید وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد.

مهم ترین نکته این است که آن ها حتی زمان رسیدن به هدفرا هم مشخص می کنند و جالب است که دقیقا سر موعد کار را به اتمام می رسانند.

وقتی افراد برنامه ریزی می کنند و طبق برنامه ریزی پیش می روند موفق تر خواهند بود.  تا اینجا با اهمیت و فایده هدف گزاری آشنا شده اید.

مهم ترین نتیجه هدف گذاری رسیدن به رضایت درونی است.

منبع :  آموزش روش هدف گذاری در ازدواج و زندگی

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 211 تاريخ : سه شنبه 17 فروردين 1400 ساعت: 15:41

 

یکی از مهم ترین کارهایی که باید زوجین انجام دهند حفظ حریم خصوصی است. بعد از ازدواج اهداف و حریم شخصی همچنان ادامه پیدا می‌کند و افراد باید آگاهانه و با برنامه ریزی به اهداف خود فکر کرده و آرزوها و اهداف را دنبال کنند تا بتوانند در زندگی پیشرفت داشته باشند.

از مئایب رعایت نکردن حریم خصوصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قربانی به جای پیشرو

زمانی که افراد از تمام انرژی و توان خود در زندگی برای دیگران استفاده می کنند حس قربانی به آن ها دست می دهد البته این احساس به دوران کودکی و تربیت آن ها برمی گردد.

 به هرحال یکی از موضوعاتی که زوجین با آن درگیر هستند همین احساس قربانی بودن است که بیشتر درخانم‌ها اتفاق می‌افتد البته برخی از آقایان نیز با این مشکل مواجه هستند.

 اگر زوجین حریم خصوصی یکدیگر را رعایت نکنند با مسئله قربانی شدن مواجه می‌شوند.

این افراد فکر می کنند که با ازدواج موقعیت های خود را از دست داده اند و حتی گاهی فکر می کنند که اگر  ازدواج نکرده بودند به تمام اهداف و آرزوهایشان می رسیدند. اگر این احساسات شدید باشد فرد دچار ناامیدی و افسردگی می شود.

حفظ اهداف شخصی پس از تعیین حریم خصوصی در ازدواج

 بهترین و سالم ترین ازدواج، ازدواجی است که باعث پیشرفت زوجین شود زمینه را برای شادی آن ها فراهم می کنند. ازدواج نباید مانعی برای رسیدن به اهداف و آرزوها باشد.

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد دچار ناامیدی و احساسات منفی شوند این است که دست از تلاش و کوشش برمی دارند و همین موضوع زمینه را برای افسردگی و غم فراهم می کنند. ازدواج نیاز به وقت و انرژی دارد. ممکن است افراد بعد از ازدواج زمان کمتری برای توجه به اهداف و آرزوهای شخصی داشته باشند ولی ازدواج و مسئولیت های بعد از ازدواج دلیلی بر رها کردن ارزوها و اهداف نیست.

سعی کنید بعد از ازدواج هم همچنان آرزوها و اهداف شخصی خود فکر کنید و آن ها را دنبال کنید. شاید به دلیل مشغله های موجود زمان کمتری برای فکر کردن به اهداف شخصی باشد اما نباید آن ها را رها کرد بلکه باید آن ها را دنبال کرد.

این اهداف باعث می شود انگیزه افراد بیشتر شود پس باید قبل از ازدواج در مورد اهدافتان با همسرتان صحبت کنید. شاید همسر شما به دلیل تفاوت هایی که با شما دارد با این اهداف موافق نباشد برای همین باید قبل از بروز هر مشکلی در مورد اهداف و آرزوهای خود صحبت کنید.

حریم خصوصی پس از ازدواج

تعیین حریم خصوصی در ازدواج

  • هدف گذاری را بیاموزید.

افراد روش های هدف گذاری را نیاموخته اند و نمی دانند که چگونه اهداف خود را دنبال کنند اما اگر دوست دارید که قربانی نشوید باید روش های درست هدف گذاری را بیاموزید.

قانون خاص و مشخصی برای هدف گذاری وجود ندارد اما هدف گذاری شما باید شامل تمام جنبه های مالی، اقتصادی، اجتماعی و... باشد.

برای اینکه شما زندگی سالم و موفقی داشته باشید باید به تمام جنبه های توجه داشته باشید و صرفا به یک جنبه توجه نکنید.

  • تعیین اهداف شخصی پس از ازدواج به صورت واقع بینانه

شما باید اهداف را واضح و واقع بینانه تعریف کنید یعنی اهداف شما نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد زیرا اگر اهداف شما بیش از اندازه بزرگ باشد شما توانایی رسیدن به آن را نخواهید داشت و این موضوع می تواند باعث ناامیدی و افسردگی شود. حتی اگر آرزو و اهداف شما خیلی کوچک هم باشد شما شور و شوقی برای رسیدن به آن را نخواهید داشت.  اهدافی که انتخاب می کنید باید متناسب با توانایی هایتان باشد تا راه رسیدن به آن برای شما هموار شود.

ممکن است که شما اهداف زیادی در زندگی خود داشته باشید و رسیدن به همه ی این اهداف امکان پذیر باشد ولی شما باید اهداف را اولویت بندی کنید و به اهدافی که در اولویت های بالاتر است توجه کنید و برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید. 

می توانید اهداف خود را روی کاغذ یادداشت کنید تا هر لحظه آن ها را ببینید و بخوانید.شما با نوشتن اهداف می تواند بهترین تصمیم ها را بگیرید و به راحتی آن ها را کنترل کنید.

  • نوشتن اهداف شخصی پس از ازدواج به صورت دقیق و مشخص

اهداف خود را واضح و روشن بنویسید. هر آنچه که دوست دارید به آن برسید را یادداشت کنید مثلاً بنویسید که در چه تاریخی می خواهید چه میزان درآمدی کسب کنید.

زمانی که شما اهداف خود را یادداشت می کنید می تواند به راحتی به آن برسید شما باید به یاد داشته باشید که اینک ازدواج کرده آید و در زندگی مشترک هستید و اهداف شما باید در چهارچوب خانواده باشد. اولویت های شما تغییر کرده است و اینک خانواده اولویت اصلی شماست اما به این معنا نیست که به اهداف شخصی خود فکر نکنید و دائما در خدمت خانواده باشید بلکه به این معناست که شما وارد زندگی جدیدی شده اید و باید به اعضای خانواده خود توجه داشته باشید.

  • نوشتن اهداف شخصی در جدول های مختلف

شما باید اهداف خود را در سه جدول بنویسید.

در یک جدول اهداف کوتاه مدت، در یک جدول اهداف میان مدت و در یک جدول اهداف بلند مدت را بنویسید و این اهداف را متناسب با اولویت ها در این جداول قرار دهید سپس متناسب با زمان در نظر گرفته شده اقداماتی را برای رسیدن به اهداف انجام دهید. همچنین شما می بایست آخرین زمان رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید.

شاید برخی افراد نتوانند به طور درست هدف گذاری کنند و این موضوع ممکن است که به دلایل متفاوتی رخ دهد.

یکی از مهم ترین و رایج ترین دلایل این است که افراد شناخت دقیقی نسبت به خود ندارند و نمی دانند که توانایی هایشان چقدر است همچنین ممکن است که اعتماد به نفس کافی نداشته باشند.

برای همین بعد از ازدواج نیاز به کمک دارند، در چنین شرایطی فرد باید ابتدا مشکل را ریشه یابی و سپس آن را برطرف کند.

  • پس از ازدواج حریم خصوصی داشته باشید.

یکی از  مهم ترین موضوعاتی که در روابط زوجین باید مورد بررسی قرار بگیرد حریم خصوصی است.

گاهی افراد آگاهی های لازم در مورد حریم خصوصی را ندارند وهمین نااگاهی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در روابط آن ها خواهد شد اما اگر افراد اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند به یکدیگر نزدیک می شوند و رابطه آن ها بهبود پیدا می‌کند.

در صورتی که به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید به راحتی می توانید به اهداف شخصی خود در زندگی برسید.

  • محلول بودن به جای مخلوط بودن

یک محلول پس از حل شدن هویت جدیدی به خود می گیرد و جدا کردن آن سخت است.

 در واقع در روش محلول ما دیگر دوماده نداریم بلکه ماده جدیدی داریم که هویت قبلی خود را از دست داده و هویت جدیدی پیدا کرده است.

 مثل محلول آب و شکر زمانی که ما آب و شکر را با هم  حل می کنیم دیگر نمی توانیم آب و شکر را از هم جدا کنیم و آن ها بعد از حل شدن هویت جدیدی پیدا می‌کنند، اما در مخلوط ما چند ماده را با یکدیگر ترکیب می کنیم با این تفاوت که جدا کردن آن ها به سادگی اتفاق می افتد و هویت هر ماده جدا از دیگری است درست است که ما با ترکیب آن ها به ماده جدیدی رسیده ایم اما باز هم آن ها با یکدیگر تفاوت دارند پس تشخیص این اصل مهم ترین اصل برای رسیدن به اهداف شخصی بعد از ازدواج است.

  • هویت مستقل و حریم خصوصی در ازدواج

یکی از اشتباهات رایج بین زوجین محلول شدن است یعنی زن و مرد در هم حل می‌شوند و هویت مستقل خود را از دست می دهند.

به یاد داشته باشید که حریم خصوصی به این معنا نیست که اگر حریم خصوصی نداشته باشید دچار مشکل هستید.

 برخی افراد فکر می کنند که پس از ازدواج هیچ حریم خصوصی نباید داشته باشند و همین موضوع باعث می‌شود که به اهداف شخصی خود پس از ازدواج فکر نکنند، برخی دیگر فکر می کنند که بعد از ازدواج باید حریم و چارچوب های زیادی را برای خود مشخص کنند یعنی هم محلول می شوند و هم مخلوط.

ازدواج یعنی شریک شدن نه محدود کردن و یا بیش از حد رها شدن.

  • دلیلی برای وجود نداشتن حریم خصوصی در ازدواج وجود ندارد.

حتی اگر شما عاشق همسرتان هستید نباید از حریم خصوصی خود بگذرید.

 اگر به دنبال این هستید که رابطه عمیق و پایداری داشته باشید باید حریم خصوصی خود و همسرتان را حفظ کنید.

  قبل از ازدواج در مورد حریم های خصوصی خود و همسرتان صحبت کنید و ببینید که چه چیزهایی از نظر او جزء حریم خصوصی است و چه چیزهایی جزء حریم خصوصی محسوب نمی شود.

 با این کار شما از بروز مشکلات جلوگیری می کنید، حتی اگر تا به الان این کار را انجام نداده اید سریع تر اقدام کنید این کار باعث می شود که شما زودتر به اهدافتان برسید.

منبع : حریم خصوصی پس از ازدواج

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 184 تاريخ : سه شنبه 10 فروردين 1400 ساعت: 20:32

همه انسان ها زندگی را با آرزوی روزهای شاد، وفاداری و تعهد آغاز می کنند.اگر کمی به اطراف نگاه کنیم شاهد بی وفایی ها هستیم که روز به روز  بیشتر می شوند و به راحتی نمی توان اثر آن را پاک کرد، در این مقاله راه های برخورد با همسر خائن آورده شده است.

برخی از زوجین تعهد را در حلقه دست کردن و انجام مسئولیت ها و وظایف می دانند اما باربارا دی آنجلیس نویسنده معروف می گوید: تعهد دست کردن انگشتر یا داشتن عقد نامه و سند ازدواج نیست بلکه رفتاری است که شما در طول زندگی با طرف مقابل خود دارید.

آشنایی با مفهوم تعهد می تواند از  خیانت جلوگیری کند. متاسفانه تعهد در ذهن بسیاری از افراد به درستی تعریف نشده است، در حقیقت تعهد به معنای آگاهی با اصول رابطه و تعهد به قولی است که داده اید.

تعهد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باعث تداوم زندگی مشترک می شود.

خیانت

به راستی چه رفتارهایی خیانت شمرده می شود؟

آیا چت کردن خیانت است؟ آیا دیدن فیلم های مستهجن خیانت شمرده می شود؟ آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید؟

خیانت ب معنای این است که فرد اعتماد خود را به دلیل پنهان کردن راز های معنی دار نسبت به شما از دست می دهد.

در این تعریف، به طور مشخص صحبت از رفتارهای جنسی نشده است بلکه تنها هرآنچه که باعث از بین رفتن اعتماد می شود، می شود، ذکر شده است. پس هر کسی که می خواهد رابطه خود را حفظ کند باید به دنبال برطرف کردن آن باشد.

برای درمان خیانت ابتدا باید رابطه بین افراد بهبود پیدا کند تا حس اعتماد دوباره شکل بگیرد. اگر می خواهید به خیانت خود ادامه دهید پس ناچار مجبورید به دروغگویی خود ادامه دهید تا جایی که رابطه شما برای همیشه پایان یابد اما اگر افراد به دنبال حفظ رابطه زناشویی خود باشند به دنبال کسب اعتماد هستند.

اگر می خواهید اعتماد همسر خود را بدست آوردید فقط با پایان رفتار خیانتکارانه خود نمی توانید این کار را کنید بلکه اعتماد دوباره از طریق راستگویی، صداقت در رفتار و کردار ایجاد خواهد شد.

چگونه باهمسر خائن رفتار کنیم؟

فرد خیانت کار باید سبک متفاوتی برای زندگی داشته و حدومرزهای مشخصی داشته باشند که مهم ترین آن داشتن صداقت مداوم است.

پس از اینکه تلاش کردید صادق باشید باید همه چیز را برای همسرتان تعریف کنید و فقط چیزهایی که او ناراحت نمی شود را تعریف نکنید.

پس هرگز به همسر خود دروغ نگویید و هر چه که برای شما پیش می آید مثل هزینه، جاهایی که قرار است بروید،  صحبت هایی که  می کنید،  اتفاقاتی که در محل کار می افتد را برای او تعریف کنید.

دلایلی که منجر به خیانت می شوند

 افراد زمانی که ازدواج می کنند تعهد نسبت به یکدیگر پیدا می کنند در واقع نسبت به یکدیگر حقوق متقابلی دارند که این تعهد شالوده زندگی مشترک است.

 برای خیانت دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند برای افراد در زمان و شرایط مختلف متفاوت باشد.

 ویلیام گلاسر می گوید: زن و مرد زندگی خود را با عشق آغاز می‌کنند ولی اگر از آن مراقبت نکنند به مرور زمان صمیمیت بین  آن ها کمرنگ می شود و با گذشت زمان باعث جدایی  می شود اما برخی افراد به زندگی یکنواخت خود ادامه می دهد ولی به روابط نامشروع روی می آورند.

  این روانشناس معتقد است که مهم ترین انگیزه زن و مرد که باعث می‌شود آن ها به سمت روابط نامشروع بروند تجربه مجدد صمیمیت است این افراد دیگر هیچ صمیمیتی در زندگی پیدا نمی کنند برای همین به دنبال این روابط می روند.

 اگر زن و مرد به هر دلیلی به همسر خود توجه نداشته باشند دچار انحراف می شوند. انگیزه برای پایان‌دادن ازدواجی که دیگر رضایت بخش نیست، رفتارهای زشت، غرغر کردن باعث فرار همسران از خانه می شود و خیانت بهترین راه حل برای آن ها می شود و  آن ها را از چاله در می‌آورد و به چاه می اندازد.

البته این موضوع باعث توجیه خیانت نمی شود و خیانت در هرجایی و در هر شرایطی کاملا ناپسند و زشت می باشد.

  • انتقام از دلایل خیانت

برخی زوجین فکر می‌کنند که باید آن ها هم همین رفتار را در پیش بگیرند و خیانت کنند تا همسرشان متوجه اشتباه خود شود اما غافل از اینکه خودشان از پا در می آیند.

به خاطر داشته باشید که تبدیل کردن زندگی مشترک به میدان جنگ به هردو طرف آسیب می زند.

  • برگرداندن حس فردیت و استقلال

 این نظریه  بیان می کند که انگیزه چنین کاری به فرد حس فردیت و استقلال می‌دهد فرد ممکن است از لحاظ عاطفی به بلوغ هیجانی نرسیده باشد و در مقابل ناراحتی و نارضایتی همسر تمامیت خود را حفظ کند و به هر دلیلی به دنبال رابطه جدید باشد و یک خود جدید بسازد 

  • اطمینان خاطر از جذابیت برای جنس دیگر

 برخی افراد قصد دارند که نشان دهند هنوز جذابیت های خود را دارند پس به رابطه هایی فراتر از ازدواج روی می آورند.

 در مقابل، آن ها به دنبال این هستند که ببینند آیا برای کسی جذابیت دارند آیا کسی خریدار آن هاست یا خیر.

  • کسب هیجان و تنوع

بعضی مواقع علت خیانت می تواند به دلیل هیجان و تنوع باشد. یعنی فرد از زندگی خود شکایت و گله ندارد و فقط به دنبال هیجان است.

در این شرایط فرد تصور می کند که تجربه یک رابطه جدید می تواند هیجان انگیز باشد ولی با این کار به رابطه مشترک خود آسیب وارد می کند.

  • نیازهای برآورده نشده

بعضی اوقات در رابطه نیازهای یک یا هر دو شریک زندگی برآورده نمی شود. بسیاری از افراد انتخاب می كنند كه در این رابطه باقی بمانند و اغلب امیدوارند كه اوضاع بهتر شود.

اما نیازهای برآورده نشده می تواند منجر به ناامیدی و خیانت شود. از این نیازها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابطه جنسی
  • قدرت
  • نیاز عاطفی
  • عدم استقلال شخصیتی

 آسیب های که خیانت به جان خانواده می‌اندازد؟

خیانت به همسر عوارض و پیامدهای متعددی دارد که روی همه جنبه‌های زندگی تاثیر می گذارد و می‌تواند به فرد و جامعه آسیب بزند.

 بی وفایی همسر می تواند دلیلی برای طلاق باشد. همسری که مورد خیانت واقع می شود در مقابل خیانت دچار استرس،  شوک، افسردگی و کاهش عزت نفس می شود.

همچنین خیانت در عملکرد آن ها هم تاثیر می گذارد و می تواند آن ها را دچار مشکل کند.

 خیانت می‌تواند در زمینه شغلی و خانوادگی تاثیر گذار باشد، همچنین اگر اعتماد افراد نزد خانواده از بین برود هم به خانواده آسیب می رساند و هم به خود افراد زیرا بی اعتمادی باعث می شود که فرد وجه و احترام خود را از دست بدهد.

منبع :  چگونه با همسر خائن رفتار کنیم؟

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 183 تاريخ : جمعه 6 فروردين 1400 ساعت: 18:58

خبرنامه